Black Friday gir pakkerekord
Årets Black Friday er i full gang. Stadig mer blir handlet på nettet og bidrar til en rekordomsetning for PostNord pakkeleveranser. Stadig flere av nordmenns netthandelskroner havner i utlandet.
– For PostNord gir dette pakkerekord. For Black Friday har vi en prognose på 40 prosent vekst fra i fjor. Mange butikker har utvidet fredagen til såkalt «Black Week» og vi venter samme vekst på ukesnivå. Så langt i år er veksten for pakker som er kjøpt på nettet og levert ut i butikk på 34 prosent, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i en pressemelding.
Flesteparten av disse varene handles i norske nettbutikker. PostNords månedlige måling av netthandelsmarkedet viser at 78 prosent av nordmenn har handlet i norske nettbutikker, og 35 prosent har handlet i utenlandske. Dette er i ferd med å jevne seg mer ut, sier Hagen.
1,2 millioner nordmenn ventes å handle for 2350 kr hver, ifølge undersøkelser gjort av Nordea og Opinion.
Handler mest fra Kina
PostNords målinger viser at vi i første halvår i år handlet mest fra Kina (33 prosent), foran Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent).
– Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små elektroniske dingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør, sier Ole A. Hagen.
Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet for 20,4 milliarder kroner i første halvår 2017. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder kroner.
Netthandel gir pakkerekord
Shopping fra sofakroken gir ny pakkerekord på posten før jul. Årsaken er mer netthandel, større trykk på Black Friday og bedre logistikk. Stadig flere vil ha pakkene hjem. PostNord og Posten anslår at de vil ha en økning på omkring 15 prosent, melder NTB.
Netthandelen går oppover i Norge, og både PostNord og Posten anslår overfor NTB at de vil ha en økning på omkring 15 prosent for pakkeleveringer før jul i år. Årets Black Friday bidrar til økningen.
– PostNord har en prognose på 40 prosent vekst sammenlignet med Black Friday i fjor. Mange butikker har utvidet fredagen til såkalt «Black Week», og vi venter samme vekst på ukenivå. Så langt i år er veksten for pakker som er kjøpt på nettet og levert ut i butikk, på 34 prosent, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.
Posten
Distribusjon og levering av pakker er et marked i kraftig vekst og med stor konkurranse. Posten og Bring er fremdeles størst i Norge, men kan ikke anslå hvor store markedsandeler de ulike aktørene har. I fjor leverte de rekordmange pakker i desember, 3,7 millioner, og i år bikker de 4 millioner, mest sannsynlig enda mer enn det.
– Black Friday-leveringen er godt i gang og allerede nå er volumet økt med i hvert fall 15 prosent mot i fjor. Grovt sett venter vi rundt 15 prosent økning for julehandelen totalt også, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Han ser for seg en videre økning i flere år framover.
– Det er på nett økningen i varehandel kommer. Norge er fremdeles i startgropen, bare se til USA og nabolandene våre, så aner du noe om hva som vil skje her, sier han.