Blant 10 på topp i omdømmemåling
IKEA er blant ti på topp i omdømmemåling. Vinmonopolet er årets omdømmevinner, foran Volvo Cars, Tine, Flytoget, Norsk Tipping, Google, Apple og altså IKEA.
Kantar TNS årlige omdømmemåling gjennomføres blant et utvalg av Norges største og mest kjente virksomheter. I 2017 er 70 virksomheter kartlagt. 5 533 personer ble intervjuet i mars. Blant dem som ligger blant topp ti finner vi Tine, Flytoget, Norsk Tipping, Google, Apple og IKEA. Volvo Cars nå er nummer to totalt sett, opp to plasser fra 2016.
”Suverent sterkeste omdømme”
”Vinmonopolet har det suverent sterkeste omdømme i målingen og topper listen for femte året på rad. Dette er særlig imponerende når man vet at sterke prestasjoner gjerne følges av stadig høyere forventinger. Vinmonopolet forsetter å overlevere i forhold til folks forventninger, ”skriver Kantar TNS i en kommentar.
TINE ’største klatrer’
Videre: ” Den største klatreren på listen er TINE som går fra 15. til 3. plass på 2 år.
REMA 1000 opplever et kraftig omdømmefall i befolkningen, det kraftigste fallet som er målt på mange år. «Bestevenn»-strategien til Rema faller åpenbart ikke i god jord hos forbrukerne. Rema sitt omdømme-fall synes også å ha bidratt til at folk ser på andre aktører i dagligvarebransjen med mer positive øyne. Både Coop, Kiwi og Meny opplever et positivt løft i omdømme.
”DNB sliter”
DNB sliter stort med omdømme i befolkingen. Nordea sitt omdømme taper seg også noe det siste året. 2016 var preget av mye oppmerksomhet knyttet til Panama Papers-avsløringene som spesielt DNB og Nordea var sterkt involvert i. SpareBank 1 synes å profitere mest på dette og er en av omdømmevinnerne målt i fremgang fra i fjor. Ser man på de største bankene samlet, har Skandiabanken fortsatt det sterkeste omdømme.”
Kantar TNS graderer omdømmet etter poeng. Ifølge Kantar TNS er dette de viktigste driverne for et godt omdømme:
• Tilby produkter & tjenester som folk har bruk for
• Fremstår som en virksomhet med dyktige medarbeidere
• Det er kjent og tydelig hva man holder på med
• Hevder seg godt i konkurransen med andre selskaper
• Har en sterk posisjon innenfor sin bransje
• Jobber for null skader på mennesker
Formålet
Målgruppen for undersøkelsen er den norske befolkning og gjennomføres på Norsk Gallups ISO-sertifiserte online-panel (GallupPanelet). .
Formålet med omdømmeundersøkelsen er å kartlegge virksomheters omdømme og gi hver enkelt virksomhet tilbakemelding på hvilke områder som bør jobbes med for å styrke virksomhetens omdømme i befolkningen.