Designeksporten opp 5,3 prosent hittil i år: Sender kompromissløs norsk design til Paris
-Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Flere av bedriftene lanserte nye produkter på årets Maison&Objet, noe som gjorde dette til en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien.
Messen i Paris er blant de mest sentrale både for forhandlere, presse og andre bransjefolk. Mer enn 3000 brands er representert og av de 90.000 besøkende kommer om lag halvparten fra andre land enn Frankrike. Messen er et relevant torg for dem som leter etter distribusjon – av de 90.000 er 2/3 forhandlere og innkjøpere.
De seks bedriftene på Insidenorwaystanden i Paris i begynnelsen av september var Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.
Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, mener de seks bedriftene ligger i front på design i Norge akkurat nå.
– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa. Vi hadde en særdeles god stand, designet av Alexander Åsgård, som det var en glede å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

Forteller norske designhistorier
Fire norske designprodukter ble lansert under årets Maison&Objet; Pleddet Helle, damaskduken Norwegian Forest og vasen Larvik, alle fra Møbel- og interiørselskapet Fram Oslo, designet av henholdsvis Andreas Engesvik, Vera & Kyte og Kaja Dahl.
– Vi satser på norsk design som har en historie å fortelle. Vi jobber tett med flere norske designere for å utvikle spennende og nyskapende produkter, og alt lages i Norge. På den måten sitter vi tett på hele produktutviklingen, sparer tid og miljø og sikrer at de ferdige produktene holder høy kvalitet, sier Annette Hoff, som i 2016 grunnla Fram Oslo sammen med søsteren og samboeren.
I fjor doblet Fram Oslo omsetningen mot utlandet, og Hoff forteller at Maison&Objet er en viktig arena for møbel- og interiørbedrifter med eksportambisjoner.
– Det er verdifullt for oss å kunne delta på en fellesstand i regi av Designindustrien, som gjør en viktig jobb med å få norske bedrifter ut i verden. På den måten får vi være med på en av verdens største designmesser uten å bruke for mye tid og ressurser, sier Hoff. Fram Oslo har tidligere også deltatt under mønstringen i New York – ICFF.
Eksporterer mer i 2019
Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.
– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.

– Trenger eksportutviklingsordning
Bransjesjefen ønsker en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare i Norge. Dette har eksistert i designlandet Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.
– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.
Om en skal dømme etter interessen for norske produkter etter årets mønstring under Maison & Objet møter norsk design både interesse og konkret etterspørsel. -Alle deltakerne på fellesstanden var fornøyd med årets messe forteller Ragnhild Grytten. Vi har ikke foretatt den endelige evalueringen ennå, men det meste tyder på at arrangementet stod til bedriftenes tilfredshet. Også interessen for andre av Norsk Industris eksportfremstøt ser ut til å være tilfredsstillende og økende. Neste arrangement som er under planlegging, er Insidenorways felles stand under ICFF i New York. Uten at det er helt avklart kan det se ut til at flere bedrifter er interessert i å delta også her, og flere norske produsenter får øynene opp for det amerikanske markedet – og vice versa.