Forventningene innfridd
De store forventningene til den norske utstillingen «Everything is Connected» under Milan Design Week, ble innfridd.
– Ja, det har gått veldig bra, og vi er veldig fornøyd med oppmerksomheten utstillingen fikk, sier Ida Aandal Røijen til Møbel & Interiør etter at messen stengte søndag kveld. Aandal Røijen er rådgiver for internasjonal profilering.
Gikk høyt ut
Den norske utstilleren gikk høyt ut før messen åpnet, med ”hele 30 av Norges ledende designere og kunsthåndverkere (som) stiller ut på verdens fremste design- og møbelmesse”. I en pressemelding ble det slått på stortromma: ”Norsk høydepunkt på Milano Design Week” med referanse til at ”flere svært viktige designpublikasjoner tror den norske utstillingen blir et høydepunkt på messen”. Trude Gomnæs Ugelstad, adm.dir. for Design og arkitektur Norge (DOGA), trakk fram Wallpaper som hadde utpekt «Everything is Connected» som en prioritet utstilling under årets Salone del Mobile. I tillegg hadde designmagasinet Dezeen den norske utstillingen med på listen over 14 utstillinger leserne deres bare måtte få med seg i år. Også Cool Hunting hadde med utstillingen på sin liste over forventede høydepunkter.
– Utstillingen i fjor ble svært godt mottatt både av innkjøpere og internasjonal presse, og flere av designerne inngikk i ettertid verdifulle avtaler eller kom i dialog med viktige aktører i den internasjonale designverdenen. Det knytter seg store forventinger til årets utstilling, uttalte Gomnæs Ugelstad.
Tar tid
Aandal Røijen kommenterer forventningspresset dette bidro til å skape på forhånd: – Årets Milano-utstilling er den tredje i rekken. Det tar ofte tid å se konkrete resultater fra messedeltakelsen. Flere av prototypene som ble vist i 2015, er først for salg i år. En vedvarende tilstedeværelse er derfor viktig for utstillerne, både i forhold til synliggjøring og for å etablere dialog med potensielle produsenter.
Etter fjorårets suksess og en rekke imponerende forhåndsomtaler, market vi at et besøk i årets utstilling var høyt prioritert hos både innkjøpere, produsenter og journalister fra Asia, Europa og USA.
– Allerede dagen før åpning kom de første, det var tydelig at de ville være tidlig ute. I løpet av uka kom flere av utstillerne i dialog med anerkjente aktører og det blir veldig spennende å se hva slags samarbeid dette resulterer i, fremholder Ida Aandal Røijen.
