Fra butikkhylle til interiørkjede
En hylle fylt med bryllupsgaver i en klesbutikk ble en interiørbutikk som igjen ble en ekspansiv interiørkjede. Kremmerhuset treffer kvinner som er på jakt etter noe nytt og spennende til eget hjem.
Det er innledningen til en stør sak i siste nummer av MØBEL&INTERIØR: Den mest originale butikken som så dagens lys her i landet i 1973, var en klesbutikk innredet i en jernbanevogn i Trondheim. Navnet ble betegnende nok Neste Stopp. Gründerne var nygifte Eli og Jens Otto Hoff som pakket opp bryllupsgavene sine og la i en egen hylle. Meget populært – gaveartiklene solgte som – nåja… Det kreative ekteparet, som senere ble skilt uten at det gikk ut over butikkdriften, nedkom i 1979 med et helt nytt konsept i Sommerveita midt i Trondheim sentrum. Den opprinnelige gavehylla i Neste Stopp endte opp som en norsk raritetsbutikk. En avantgardebutikk for en helt ny bransje etter hvert: butikker med bredt vareutvalg, som de senere år har hatt den største veksten og den forholdsvis beste lønnsomhetsutviklingen, ifølge Reidar Mueller, partner i VardeHartmark og en av våre fremste eksperter på norsk kjedeutvikling.
Skal overrasker kundene
Gründerne gjorde noe originalt da de åpnet den første Kremmerhuset-butikken i Trondheim i 1979, og det spilles fremdeles på å inspirere og være unike. – Vi skal alle mulighet til å skape et spennende hjem. Butikkene våre skal overraske kundene. Butikken skal oppleves som trendy, og samtidig litt mystisk, noe vi skaper vi med interiøret og en fristende eksponering av varene. Det betyr at utvikling av nye varer har høy prioritet, og vil få enda høyere prioritet fremover, sier daglig leder Frank Angelvik.
Ulike kategorier
I utgangspunktet er Kremmerhuset en interiørkjede, med ulike kategorier i sortimentet som utdyper ’interiør’: tekstiler, kjøkkenartikler, småmøbel, vegg, lamper, oppbevaring, sesongartikler (jul og påske) bad, servietter, diverse interiør som lysstaker, lykter, potter og vaser, figurer, lys og masse annet spennende til huset.
Også møbler? Ja, kategorien møbler har pr. d.d. 29 produktvarianter: val å merke småmøbler, stoler, hyller, benker, småbord, puffer og krakker.
Adm.dir. Frank Angelvik kommenterer: – Vi går vel ikke de rendyrkede møbelforretningene i næringen. I Kremmerhuset finner kundene bredt vareutvalg. Vi skal inspirere og være unike i vårt vareutvalg.
Hva som gjør Kremmerhuset til et særegent konsept? – Våre kunder har ett fellestrekk: De er alltid på jakt etter noe nytt og spennende. Derfor fornyer vi sortimentet kontinuerlig. Vi har alltid folk ute på messer og hos leverandører i Østen, spesielt i Kina, på evig jakt etter spennende, nye produkter.
Les hele historien i MØBEL&INTERIØR. Tegn abonnement: mobeloginterior@medievekst.no.