Fra Moelv til Milano og Manhattan
RING MEKANIKK
Nå, over 70 år senere, vet vi at få norske bedrifter har nådd så vidt og så langt med sine produkter, som bedriften ved Mjøsa. Deres bidrag til komfort og funksjonalitet er nå del av designhistorien! Vi må understreke at det ikke er bedriftens produkter alene som har funnet veien til kresne møbelmarkeder og til designpressens kulørte beundring. Mekanismer og teknologi for funksjonalitet og komfort har gjort Ring til en samarbeidspartner for stjernene.
–Vi føler vel at vi er en vel bevart hemmelighet, sier nytilsatt daglig leder, Jon-Erlend Alstad. Mange blir ganske overrasket når de hører at vi har både
Vitra, Republic of Fritz Hansen, Flokk, Wilkhahn, Varier og flere til på kundelisten. Kundene våre er internasjonale merkevarer som har mye å forsvare i markedet. Det gjør dem avhengig av kvaliteten som samarbeidspartnerne kan levere.
Alstad er ikke ukjent med internasjonale merkevarer fra tidligere ansvar for Ekornes Beds og før det posisjoner i internasjonalt orienterte Flokk og Stokke. Han har tidligere vært styreleder i Norwegian Rooms og har bak seg 20 år som leder i møbelbransjen. Engasjementet på Moelv er av relativt ny dato og han røper stor entusiasme for bedriften, som han i likhet med mange andre hadde liten kjennskap til tidligere.
Torosjonsfjæra
Menyen hos Mjøsprodusenten er rikholdig; torsjonsfjæra (se ramme) er sentral. Mekanismene er ifølge Alstad hjertet i produktet der selve stolen er kroppen. Produktene benyttes i kontorstoler og
hvilestoler for private hjem. Arne Jacobsens Egget og flere av designikonene fra designerparet Eames er blant dem som har et hjerte fra Mjøstraktene. Dernest er transportmøbler blant hovedproduktene. Alle som sverger til skinnegående transport vet at komforten har vært sterkt økende fra den gang man skranglet i seksmannskupé, til i dag. Moderne togseter er uhyre kompliserte for å kunne gi hvile og god komfort for passasjerer av forskjellig størrelse, vekt og behov over lang tid. Ring Mekanikk har vunnet meget prestisjefylte kontrakter mot tunge internasjonale konkurrenter og skal derfor levere setene til NSBs langdistansetog og også til Flytoget. Dette har gitt inspirasjon til ytterligere ekspansjon innen transportseter.
Lite synergi
I tillegg driver bedriften en relativt stor leieproduksjon langs tre linjer; metall- stansing, sveising og montering. – Vi produserer alt mulig, smiler Alstad. Bildeler, fysioterapeutbenker og sykkel-
stativer er eksempler i tillegg til stolmekanismene. Den rikholdige produksjonsmenyen har resultert i en til dels stor kapasitet, en omfattende maskinpark, ekspertise og et raust industribygg. – Men, vi har for liten synergi av de forskjellige områdene, sier Alstad.
Produksjonen spriker for mye!
Slik var idealet i etterkrigsmarkedet. I dag gir det få fordeler. – Vi kommer til å fase ut mye for å bli verdens beste på sitte- komfort for hjem, kontor, transport, mener Alstad og røper derved friske ambisjoner for fremtiden.

Det meste riktig
Men altså; -Torsjonsbjelkens egenskaper gjør den ideell til bruk i stolmekanismer, forteller Alstad. Grunnleggende er mekanismene mer eller mindre uendret siden prototypen for nesten 75 år siden. – Oppfinneren Finn Lie (1912 – 1999) gjorde det meste riktig første gang. Ring Mekanikk fikk patent på Tilrettelegging for kontorstoler i 1953. Dette patentet, sammen med lisensproduksjon i USA, viste seg å være avgjørende for bedriftens videre utvikling og internasjonale orientering.
På 1960-tallet drev Ring Mekanikk fullskala produksjon av mekanismer for kontorstoler og hvilestoler, parallelt med produksjon av sin egen stoler. –Vi skal ikke produsere ferdige stoler for markedet igjen, mener Alstad. Men, vi har tatt frem noen modeller sammen med designstudioet Andersen &Voll for å kunne presentere løsningene våre og gi ideer til potensielle kunder. Det håper vi skal bli gode salgsverktøy og gi muligheter til å presentere vår samarbeidsmodell for potensielle og eksisterende kunder. Med utgangspunkt i vår teknologi, erfaring og kompetanse vil vi jobbe tettere og mer langsiktig med kundene, forklarer Alstad. Vi søker en modell der vi jobber sammen med kundene i en utviklingsprosess fra designbriefen, der vi kan ta initiativ til løsninger og delta videre i utviklingsfasen. Vi ser for oss løsninger som kan betinge investeringer fra begge sider og er åpne for forskjellige modeller der utviklingen ender i nye løsninger og produkter som kan eies av kunden, eies av oss og/eller i forskjellig grad kan bli del av vår produktportefølje og derved tilgjengelig for andre produsenter. Arbeidet med designerne i Andersen&Voll har i så måte gitt oss verdifull erfaring og bedre forståelse når vi tar initiativ til kunde- samarbeidet.
Mobilitet
Alle som vil lage en stol eller et annet møbel kan handle beslag, mekanismer og annet så å si fra hylla hos underleverandører. I motsetning til standardløsninger vil skreddersømmen lettere kunne tilpasses møblenes estetiske uttrykk og de funksjoner en ønsker å gi det enkelte NR 06 • 2018 9møbel. – Kontorene og arbeidsplassene er under sterk endring. Større mobilitet gjør at flere personer vil dele møblene i kontorlandskap, møterom, prosjektrom og andre miljøer. Mennesker har forskjellig fysiognomi og forskjellige behov, derfor må møblene være enkle å tilpasse til den enkelte eller de må være selvjusterende. Her får både våre produkter og kunnskap en viktig verdi.
Torsjonsstangen har kvaliteter som gjør den sentral også i den nye utviklingsmodellen. Rent teknisk gir den en lineær kraftkonstruksjon under belastning. På et språk for ikke-ingeniører betyr det at man har en jevn motstand på hele bevegelsen og trenger ikke ta i ekstra for å vippe helt bak og man har en jevn kraft i bevegelsen tilbake i oppreist stilling. Dette gir god komfort uansett vekt og størrelse på den som sitter og stolen oppleves både komfortabel og luksuriøs.
30 års garanti
Og kvaliteten holder. Ikke vet vi hvor mange ganger er vipper på en kontorstol eller hvilestol, men det kan være vanskelig å forstå at en slik stang kan tåle vridningene over lang tid. -Vi tilbyr Vitras kunder 30 års garanti, er Alstads lakoniske svar!
Også historien om Ekornes Beds startet med en fjær! Like fullt kommer Alstad fra en helt annen del av møbelbransjen. Både Stokke, Flokk og Ekornes tilbyr sluttprodukter. Men, alle er avhengig av gode underleverandører. Slik vet han mye om hvordan man rigger en underleverandør for best mulig samarbeid med kundene. -Vi må bli mer kundeorienterte, slår Alstad fast. Vi har foreløpig vært veldig produksjonsorientert og tatt de oppdrag det har vært behov for. Vi har hatt fokus på materialer og produsert «alt» det har vært behov for. Møbler blir til i samarbeid mellom mange parter som bidrar med sin ekspertise, derfor skal vi tettere på kundene og være en samarbeidspartner som skal øke verdiene sammen med våre kunder.
Vi har svære lokaler og kan i prinsippet lage det meste. Vi har kompetente ansatte både på Moelv og i Latvia og vi har en effektiv maskinpark.
Latvia
Omkring 75 ansatte er engasjert i produksjon, FoU, kvalitet og ledelse. – Markedet er verdensomspennende vi har over 95% eksport. Gjennom årene har Ring Mekanikk solgt mer enn 10.000.000 stolmekanismer, forteller Alstad. Selv holder han hus på hovedkvarteret på Moelv, men er ofte i Latvia der bedriften har et anlegg i Ogre – 40 km sørøst for Riga. Ring Baltic er et 100% eid datterselskap. – Vi er stolt av å holde en kvalitet som har gjort oss til en anerkjent delleverandør til ulike industrisektorer; møbel, transport og bilindustri i tillegg til forsvarsindustrien. Historien, kompetansen, kvaliteten og teknologien er arvesølvet og navnet Ring Mekanikk er fortsatt et godt navn for «Comfort solutions»!
PRODUKTET
Torsjonsfjæra er en kvadratisk eller sekskantet «stang» i stål. Stålets legering og kvalitet gjør det mulig å vri og bevege stangen uten at den ødelegges av tretthet. Stangen er plassert i et rørformet stålhus og mekanismen tar mindre plass enn andre vippemekanismer. Dermed blir den mer diskret og kan lettere gjemmes mellom setet og stolens understell. De fleste designere og produsenter setter pris på at de tekniske delene på en stol tar lite oppmerksomhet fra selve formen og de estetiske kvalitetene ved møbelet.