Handelskonferansen 2019, Bopis + boris = SANT!
På Handelskonferansen 2019 har vi invitert de fremste ekspertene til å snakke om hvilke konkrete grep som kreves for å kapre og beholde fremtidens kunder.
Fra apokalypse til renessanse
Handelen dør ikke. Den endrer seg. Slik den alltid har gjort. Samtidig forventer dagens forbrukere øyeblikkelig tilfredstillelse. Bopis og Boris er en perfekt måte for retailere å kombinere den beste kundeopplevelsen fra to verdener. Du får servert ferske undersøkelser som viser hva som engasjerer den norske forbrukeren. Vi presenterer vinnere og tapere i norsk handel, og spør «hva kjennetegner vinnerne?»
Du møter Lee Peterson, WD Partners, stemt frem som beste foredragsholder under NRF Big Show 2019. Harald J. Andersen, direktør Virke Handel og Knut Erik Rekdal, bransjeanalytiker Virke. Britt Myrseth i Deloitte presenterer en rykende fersk undersøkelse om fremtidens kunde og deres preferanser.
Fra gråstein til gull
Fremtidens handel er datadrevet og «alle» jakter på de beste dataene om kundene sine. Men hvordan gjør du gull ut av en haug med gråstein? Vi presenter virksomheter som har knekt koden og utnytter kundedata på en effektiv måte. Det handler om å tolke data, forutse kundeadferden og skape mersalg. I denne sekvensen møter du eksperter som David Hejgaard, Regional Lead Nordics Zalando, Truls Fjeldstad, Director of marketing and business intelligence Norgesgruppen, Siv Skard, forsker og førsteamanuensis Høyskolen Kristiania og Rune Kjeldsen, daglig leder Hekta på tur.
CEX (customer experience)
Kundeopplevelsen er det som vil differensiere deg fra konkurrenten i fremtiden. Kundeopplevelse er langt mer enn god kundeservice. Vi henter inspirasjon fra de beste.
Du møter Emilie Stordalen, eier Strawberry Group, Ole Sauar, grunder og CEO Jollyroom, Sondre Gravir, CEO Sats Group samt Sveinung Jørgensen, Associate Professor NHH /HINN og Lars Jacob Tynes Pedersen, Associate Professor NHH Virke Handel er daglig i kontakt med beslutningstakere i norsk handel og vet hvilke utfordringer bransjen står overfor. Det faktum gjenspeiler Handelskonferansen, hvor vi ser på handel i mikro- og makroperspektiv samtidig som vi gir deg konkrete verktøy og tips, som du kan ta i bruk i morgen.
Jobber du i eller med handel. Sitter du i ledelsen? Er du ansvarlig for innkjøp, salg eller marked? Er teknologi, analyser eller økonomi ditt felt? Er du gründer? Handelskonferansen er nettopp din møteplass. Bærekraftige forretningsmodeller i varehandelen: En RESTART av bransjen? Meld deg på i dag! Vi ses på The Hub den 24. september!
STAMMESPRÅK
Porteføljen av bransjesjargong fylles stadig; BORIS er altså ikke vår nye venn i Downing Street 10, men et fenomen i forlengelsen av den digitale revolusjon i varehandelen. Buy Online Return In Store. BOPIS er derimot Buy Online Pick up In Store. Sentrale begreper i en “omnichannel”, dette nyord som betegner blandingen av kanaler i salget og kundepleien; dagens og morgensdagens handel må foregå i mangfoldige kanaler og metoder for gi de rette kundeopplevelsene og gi kundene tilgang til varebeholdning og utsjekking. Analytikere trekker frem at de virksomhetene som investerer i denne muligheten får mer handel og at gjennomsnittlige omnikanal-kunder er mer lønnsomme enn gjennomsnittlige enkelt-kanalskunder.
Å etablere en omnichannel kan virke komplisert, men det er noen tiltak er lettere å sette i gang, og kan tjene som første trinn i å møte de virkelige utfordringene. For eksempel ønsker kunder å vite hvor eller hvordan de kan returnere produkter som er kjøpt på nett. Å returnere nettkjøp kan vanskelig for kundene, selv om leverandører tilbyr gratis eller rask ekspedisjon. I følge en undersøkelse betalingstjenesten Paypal har gjort for en tid siden foretrekker over 80 prodsent av kundene å returnere varer til fysiske butikker, uavhengig av om de kjøpte varen online eller i butikken. Hvis det er vanskelig for kunder å returnere varer – enten i butikken eller på nettet – kan det være mindre sannsynlig at de vil kjøpe et kjøp på nettet. Dessuten; BORIS fjerner et stort hinder, men kunder som returnerer i butikken fortsetter ofte å bytte varer for andre varer eller til og med kjøpe mer enn de opprinnelig gjorde, motregner og noen ganger overstiger kostnadene for retur .
Store forhandlere innfører også BOPIS (Kjøp online; hent opp i butikken). Derved kan de også gi kundene den umiddelbare tilfredsheten med å få kjøpet så raskt de vil, samtidig som de unngår fraktkostnader. Dessuten, hvis et kjøp ikke er helt som en kunde forventet ved henting, er det enkelt å returnere. Denne bekvemmeligheten kan virkelig hjelpe en mindre forhandler med å konkurrere med store kjeder og online-forhandlere ved å gi en god kundeopplevelse – online salg med nærbutikkfeeling!