Ikea inn i restaurantmarkedet
Ikea er kjent for sine kjøttboller. Nå har salget blitt så lønnsomt at varehuset vurderer å åpne egne restauranter i storbyene, skriver Business Insider.
Én av tre kunder besøker Ikea kun for matens del. I fjor spiste 650 millioner mennesker i 48 land mat fra varehusets kjøkken. Inntektene av matsalget økte til hele 16 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer fem prosent av Ikeas totale omsetning.
Veksten gikk ifølge nettstedet nesten ubemerket hen av selskapets øverste ledelse, midt i det store møbelsalget.
– Dette kan høres rart ut, men det er nesten noe vi ikke la merke til, sier Michael La Cour, administrerende direktør i IKEA Food til Fast Company.
Ved flere tilfeller har Ikea åpnet opp såkalte ’pop-up’-restauranter i byer som Paris, London og Toronto. Det er ifølge nettstedet ennå ikke tatt noen beslutning om selskapet vil åpne frittstående restauranter.
– Jeg tror helt klart at det finnes potensial. Jeg håper våre kunder om noen år vil si: «Ikea er et veldig bra sted å spise – og forresten selger de møbler også, sier La Cour, ifølge Business Insider.
(Kilde: hegnar.no)
