Ikea er kjent for sine kjøttboller. Nå har salget blitt så lønnsomt at varehuset vurderer å åpne egne restauranter i storbyene, skriver
I flere tilfeller har Ikea åpnet ’pop-up’-restauranter i storbyer. (Foto: Ikea)
I flere tilfeller har Ikea åpnet ’pop-up’-restauranter i storbyer. (Foto: Ikea)

    • Publisert: 02 mai 2017

 Ikea er kjent for sine kjøttboller. Nå har salget blitt så lønnsomt at varehuset vurderer å åpne egne restauranter i storbyene, skriver Business Insider.

Én av tre kunder besøker Ikea kun for matens del. I fjor spiste 650 millioner mennesker i 48 land mat fra varehusets kjøkken. Inntektene av matsalget økte til hele 16 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer fem prosent av Ikeas totale omsetning.

Veksten gikk ifølge nettstedet nesten ubemerket hen av selskapets øverste ledelse, midt i det store møbelsalget.

– Dette kan høres rart ut, men det er nesten noe vi ikke la merke til, sier Michael La Cour, administrerende direktør i IKEA Food til Fast Company.

Ved flere tilfeller har Ikea åpnet opp såkalte ’pop-up’-restauranter i byer som Paris, London og Toronto. Det er ifølge nettstedet ennå ikke tatt noen beslutning om selskapet vil åpne frittstående restauranter.

– Jeg tror helt klart at det finnes potensial. Jeg håper våre kunder om noen år vil si: «Ikea er et veldig bra sted å spise – og forresten selger de møbler også, sier La Cour, ifølge Business Insider.

(Kilde: hegnar.no)

Ätbar’ var en pop-up’ som her i Oslo for et par år siden som ledd i en kampanje. (Foto: Ikea)
Ätbar’ var en pop-up’ som her i Oslo for et par år siden som ledd i en kampanje. (Foto: Ikea)

 

 

 

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev