Ikke for godt til å være sant
Nesten for godt til å være sant? – Nei, det er helt sant, forsikrer varehussjef Rikke Nymoen (33).
Skjerpet konkurranse
Forklaringen? Skøyen er blitt et sentrum for møbelhandel siden Habitat, Bolia og Expo Nova flyttet hit – etter at Slettvoll for lengst var på plass. Kundene vet at de finner et stort utvalg på et begrenset område, noe alle lukrerer på, fremholder varehussjefen. Med andre ord: En skjerpet konkurransesituasjon drar flere kunder. Men helt avgjørende har det naturligvis vært hva de har gjort med og i den flotte butikken i det gamle Thune mekaniske Værksted hvor det i gamle dager ble produsert turbiner og lokomotiver.
Sortiment tilpasset kundene
–Lokalisering på beste Oslo vest forplikter naturligvis, noe som betyr en viss sortimentstilpasning. Kategorier som selgerbest i de fleste Bohus-butikkene, har ikkede største toppene hos oss. Madrasser harvært den største og omsetningsdrivendekategorien, med både Jensen, Wonderland, Tempur og vår egen SignatureCollection Sleeping i porteføljen. Gledelig,for all del. Men i 2016 satte vi oss som målå få opp de andre store kategoriene somsofa og spisegrupper på samme nivå, dethar vi lykkes med.
Løft for sofaer og spisestuer
Men det er ikke bare å bestemme seg for å gi kategorier et løft? – Nei. På begynnelsen av året satt vi oss ned og analyserte sortiment og salgstall. Derfra gjorde vi noen endringer på sortimentet og planla ny utstilling i butikk. Sammen med vår dyktige dekoratør har vi greid å synliggjøre de flotte sofa- og spisestuekolleksjonene i butikken og det har vært utslagsgivende.

Krevende kunder
På Oslo Vest har dere betalingsdyktige kunder? –Riktig, de fleste har åpenbart god råd. Men de er kvalitetsbevisste – og prisbevisste! De sammenligner åpenbart priser med det de finner i konkurrerende butikker i nabolaget. Det er sånn det skal være. Vi må hele tiden skjerpe oss, sier Rikke Nymoen.
Eksplosiv salgsvekst
Tallenes tale er klar: Den eksplosive salgsveksten er dokumentasjon god nok for at de lykkes. – Det vi som jobber her setter ekstra stor pris på, er at vi ofte får nye kunder som forteller at de er anbefalt butikken av venner og bekjente. Når de så spontant plusser på at de synes butikken er overraskende fin – ja, da kan vi ikke annet enn å glede oss.
Bruker sosiale medier
Markedsstøtte og egne markedsaktiviteter? – Vi nyter naturligvis godt av kjedens sentrale markedsføring, Vi bruker sosiale medier: Instagram til å inspirere, Facebook til å fortelle om aktivieter i butikken. Aktiviteter den lokale handelsstandsforeningen arrangerer, er vi naturligvis med på, også med annonser i lokale medier.
Høy servicegrad
–Ellers er et av våre konkurransefortrinnat vi har dyktige og kompetente medarbeidere. Jeg skal ikke underslå at dét eren dyd av nødvendighet. Enkelte av vårekonkurrenter er jo hel-proffe med veldigtydelige konsepter. Derfor bruker vi ressurser på å skolere våre egne butikkansatte. Så høy servicegrad er nok en viktigdel av forklaringen for at vi har lyktes såbra spesielt det siste året.
Ønsker resultatgrad på 10 prosent
Vekst på topplinjen betyr ikke automatisk tilsvarende vekst på bunnlinjen? – Nei, men vi har en god følelse av at fjorårsresultatet blir bra, selv om vi ikke har de eksakte tallene ennå. En resultatgrad på fem pluss vil vi betrakte som bra, og er vi også nokså sikre på å klare. Vi strekker oss etter en resultatgrad på ti prosent. Vi har jo kostnader som må dekkes. Husleien er eksempelvis ikke lav på den lokaliseringen vi har i Thune næringspark, men så holder vi også hus i byens flotteste lokaler. Alt i alt er vi nå rimelig godt fornøyd med lønnsomheten; det våger jeg i alle fall å si, avslutter Rikke Nymoen.
FAKTA
BOHUS SKØYEN AS
Type bedrift: Møbelvarehus
Lokalisering: Drammensveien 130 Bygning 5 i Thune Næringspark.
Eiere: Vibo AS Styreleder: Arve Nymoen
Adm.dir.: Ulv Bjørnar Tørmoen
Varehussjef: Rikke Nymoen
Ansatte: 25
Nøkkeltall: Økte 31 % i 2016, til 57,8 mill. (netto), med en resultatgrad på 10 %. Omsatte i 2015 for 43,565 mill. (opp 4,7 mill. fra 2014), hadde et driftsresultat på 1,002 mill. (780.000 i 2014). Det ga en resultatgrad på i overkant av 2,35 % i 2015, som i fjor altså ble mer enn firedoblet.