Interaktive møbler med ’touch screen’
Fremtiden er her, blant annet med interaktive møbler med ’touch screen’.
I en lørdagsreportasje i Aftenposten kunne vi lese om at ’Kina omstiller seg fra å masseprodusere vestlige varer, til selv å finne opp nye dingser’, bl.a. innsiktet mot et marked for interaktive, påloggede berøringsskjermer på kaffebord og andre møbler samt på speil og kjøleskap.
Skal kunne logge på overalt
Selskapet som omtales har en forretningsidé som bygger på at det moderne menneskes behov for digital informasjon ikke dekkes av smarttelefoner og PC-er: ”Vi skal kunne logge på overalt, mener gründerne, som følgelig leverer møbler med integrerte, intelligente storskjermer – bord, speil – og snart også kjøleskap.”
”Med base i den sørkinesiske byen Shenzhen på grensen til Hongkong, er det nystartede firmaet dermed i godt selskap: Halvparten av alle Kinas søknader om internasjonale patenter kommer fra dette kraftsenteret for innovasjon, ifølge offisiell kinesisk statistikk.”
Alibaba i full gang
Alibabas grunnlegger Jack Ma er for lengst aktiv i markedet med møbler og speil integrert med berøringsskjermer (’touch screen’). I fjor høst skrev han i et aksjonærbrev at han i de neste årene forventet at detaljhandelen vil gjennomgå endring med integrering av online, offline, logistikk og data på tvers av den enkelte verdikjede.
