KLEPPE MØBELFABRIKK Vital 90-åring i Hardanger
Historien om Kleppe Møbelfabrikk er på mange måter historien om norsk industrireising i forrige århundre og om tilpasning og overlevelse i en globalisert verden – sett fra Øystese ved Hardangerfjorden.
Investerer
Kleppe Møbelfabrikk AS ble stiftet i 1929 av Jakob Kleppe. Han bygget et lite verksted på 60 kvm som snart ble utvidet til 115 kvm. Produksjonen på den tiden var spisestue og soveromsmøbler. Han hadde kun én medarbeider, og produksjonen var rent handverk. Jakob Kleppe var kjent for å levere varer av høy kvalitet, og på tross av vanskelige tider økte salget jevnt. I 1947 ble det bygget ny fabrikk på 600 kvm. -I dag har vi i underkant av 7000 kvm produksjonslokale med en moderne maskinpark, forteller dagens Kleppesjef Frode Sandven. Vi investerer kontinuerlig for å kunne bruke oppdatert teknologi. Mellom annet har vi 5-akse CNC-fres for å lage bein og deler, CNC-platefres med robot og moderne UV-lakkanlegg. Vårt største fortrinn er likevel at vi har dyktige og engasjerte medarbeidere. Det er viktig med en god kombinasjon mellom automatisering og manuelle operasjoner. Det er dyktige fagarbeidere som er gode på å vurdere kvalitet, og å være nyskapende både når gjelder produksjon og produkter. Målsettingen er hele tiden den samme: å levere kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser.
Møbelklynge
I perlen Øystese, som en skulle tro bare kunne eksistere i en turistbrosjyre, klorer det seg fortsatt fast et møbelmiljø, hvorav Kleppe nå er alene om fullskala produksjon. Den tidligere møbelklyngen i Hordaland har ikke mange flere å skilte med enn en håndfull. Kleppe har konsentrert seg om salongbord. Men som «alle» andre har veien dit vært brolagt med produksjon innen alle møbelsjangre. Kleppe produserte sine siste stoler i 1987. Siden har det kun vært salongbord.

– Vi har vært gjennom flere faser der produktene våre har funnet veien til forskjellige deler av verden, forteller Sandven. På slutten av femti- og gjennom sekstitallet fant blant annet Klaffebordet markeder i USA, Midt-Østen og Europa. Dette var tiden da mange mindre norske produsenter hadde suksess i forbindelse med interessen for Scandinavian Design. For Kleppes del startet eksporten med en messe i Helsingfors. Klaffebordet, som ikke hadde blitt møtt med den store interessen her hjemme, fant raskt et godt marked i USA. Bordet var tegnet av Bendt Winge og er siden betraktet som ett av kjernestykkene i norsk møbelproduksjon.
Der Klaffebordet brakte Kleppe ut i verden førte Kleppebordet fabrikken på alles lepper. Men, først altså dette med det stummende mørke. I 1946 fikk grunder Jakob kontakt med Sigurd Hassing, som gjerne ville begynne som møbelagent. Jakob Kleppe var fornøyd med sine agenter slik det var, men «kunne gjerne snakkes om det var noen godt tilbudsarbeid som kunne skape mer virksomhet i det nye anlegget i Øystese». Etter noen dager kom Hassing tilbake med et forslag om at Kleppe skulle konkurrere om kontrakten på nye kinostoler til filmpalasset Saga i Oslo. Slik ble møbelfabrikken på Øystese ansvarlig for gode sittestillinger ikke bare på Saga, men også kjente kinoer som Gimle og Colosseum, før mer spesialiserte firmaer kunne tilby denne typen møbler til gunstigere priser. For Kleppe og Hassing var kinoordren starten på et samarbeid som varte til langt inn på 2000-tallet.

Kleppebordet hadde en annen opprinnelse – den opprinnelige modellen fant Sigurd Hassing i Sverige, tok den med som et forslag til Jakob Kleppe, som i sin tur skrev lisensavtale med produsent Oscar Carlson i Emmaboda. Produktet er interessant på flere måter. Det kunne tjene både som spisebord og som salongbord, var justerbart i høyden og hadde utvidelsesmuligheter fra ”kaffebord” på 1,10 til spisebord på 2,74. Et møbel for etterkrigstidens og trangboddhetens tid. Kombibordet betydde mye for Kleppes utvikling.
Kleppe har siden gjennomlevd – og overlevd furubølgen. Både før og etter har fabrikken produsert møbler og bord i de fleste av tidens skiftende tresorter. Femti- og sekstitallet var tiden for teak og palisander, men også eik, valnøtt, wenge og andre eksotiske materialer. Fleksibilitet har vært et stikkord.
Kleppe Møbelfabrikk feirer i år 90 år og høstens nye katalog presenterer en bredde av ulike modeller få kan gjøre. -Vi er stolte av å holde Jakob Kleppes krav om ypperste kvalitet i hevd avslutter Frode Sandven. Vi ønsker å gi kundene stor valgfrihet i mange forskjellige tresorter, overflater, farger og materialer.
I 90 år til?