En undersøkelse gjennomført av InFact Norge viser at rundt 68 prosent, eller to av tre nordmenn, handlet varer på nett
Illustrasjonsfoto: Wee.no
Illustrasjonsfoto: Wee.no

    • Publisert: 22 januar 2018

En undersøkelse gjennomført av InFact Norge viser at rundt 68 prosent, eller to av tre nordmenn, handlet varer på nett i 2017.

Tre av fire nordmenn kjøpte varer på nett for opptil 10.000 kroner i løpet av fjoråret.

10 prosent økning

Den  landsdekkende undersøkelsen – som er gjennomført av InFact Norge på vegne av nettforhandleren Wee.no – viser at stadig flere nordmenn velger å bruke PC, nettbrett eller smarttelefon når de handler fysiske varer. 68,5 prosent av personer over 18 år svarer at de handlet varer på nett i løpet av 2017. Dette er en økning på 10 prosent fra InFacts forrige, tilsvarende måling for Wee.no i 2016, der 58,8 prosent av respondentene svarte at de handlet varer på nett.

Menn handler mest

Det er fortsatt flere menn enn kvinner som handler på nett: I undersøkelsen oppgir 72 prosent av menn at de netthandlet i løpet av 2017, mens tallet kun var 65 prosent for kvinner. I 2016 var tallene respektive 65 prosent mot 53 prosent, som betyr at kvinner stadig nærmer seg menn i netthandling.

Flest bruker under 5000

Forbruket på netthandelsvarer for den enkelte nordmann ligger i hovedsak under 5000 kroner i 2017. Nesten 56 prosent av respondentene opplyser dette. 20 prosent av nordmenn brukte mellom 5-10 000 kroner i fjor, og rett under 10 prosent oppgir at de brukte 10.000 –15.000 kroner på netthandel. Rundt 7,5 prosent av nordmenn oppgir at de brukte mellom 15 000 og 30 000 kroner på netthandel, og kun fire prosent av oss brukte over 30.000 kroner.

(Pressemelding fra Wee.no)

 

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev