Etter god vekst i møbelbutikkenes omsetning i 2015, viser detaljomsetningsindeksen en litt svakere start på 2016. Det opplyste direktør og
Litt svakere opp for møbler hittil i år. (Illustrasjonsfoto: Odd Henrik Vanebo)
Litt svakere opp for møbler hittil i år. (Illustrasjonsfoto: Odd Henrik Vanebo)

    • Publisert: 20 juni 2016
    • Tekst: vanebo

Etter god vekst i møbelbutikkenes omsetning i 2015, viser detaljomsetningsindeksen en litt svakere start på 2016.

Det opplyste direktør og sjeføkonom Lars E. Haartveit på Hovedorganisasjonen VIRKEs konjunkturseminar mandag.

Anslår vekst til 3,5 prosent for 2016

Veksten i hele 2015 på 5,3 prosent, for de to første månedene i år på 2,9 prosent. (Detaljomsetningsindeksen, som har tall til og med april, viser et fall på 1,9 prosent for 1. tertial. Dette er trolig for lavt i forhold til faktisk utvikling.)

For hele detaljhandelen eksklusive motorkjøretøyer og bensin anslås veksten til 3,5 prosent for 2016. Hittil vises detaljomsetningsindeksen en vekst på 3,4 prosent.

Noen hovedtrender

Haartveit presenterte noen hovedtrender som betyr mye for utviklingen i detalhandelen:

Butikkene hever utsalgsprisene med et tidsetterslep. Veksttoppen er trolig passert selv om alle prishevinger neppe er tatt ut ennå.

 

Det er mye psykologi som styrer veksten i detaljhandelen. Hva vet vi? – At det går bra. Forbrukertillitsindeksen har vært svak i lang tid, men litt mindre nå i det siste. Troen på egen økonomi har ikke gått like dypt ned som FrorbrukerMeteret fra Opinion indikerer.

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev