Litt svakere veksttakt hittil i år
Etter god vekst i møbelbutikkenes omsetning i 2015, viser detaljomsetningsindeksen en litt svakere start på 2016.
Det opplyste direktør og sjeføkonom Lars E. Haartveit på Hovedorganisasjonen VIRKEs konjunkturseminar mandag.
Anslår vekst til 3,5 prosent for 2016
Veksten i hele 2015 på 5,3 prosent, for de to første månedene i år på 2,9 prosent. (Detaljomsetningsindeksen, som har tall til og med april, viser et fall på 1,9 prosent for 1. tertial. Dette er trolig for lavt i forhold til faktisk utvikling.)
For hele detaljhandelen eksklusive motorkjøretøyer og bensin anslås veksten til 3,5 prosent for 2016. Hittil vises detaljomsetningsindeksen en vekst på 3,4 prosent.
Noen hovedtrender
Haartveit presenterte noen hovedtrender som betyr mye for utviklingen i detalhandelen:
Butikkene hever utsalgsprisene med et tidsetterslep. Veksttoppen er trolig passert selv om alle prishevinger neppe er tatt ut ennå.
Det er mye psykologi som styrer veksten i detaljhandelen. Hva vet vi? – At det går bra. Forbrukertillitsindeksen har vært svak i lang tid, men litt mindre nå i det siste. Troen på egen økonomi har ikke gått like dypt ned som FrorbrukerMeteret fra Opinion indikerer.