Miller inn i Hay
Amerikansk Herman Miller har nettopp betalt 417 millioner danske kroner for 33 prosent av aksjene i Nine United, selskapet bak det danske design suksess Hay.
Investeringen betyr at det internasjonale designhuset og møbelprodusenten eier en tredjedel av selskapet sammen med paret Mette og Rolf og Troels Holch Povlsen. Tidligere hadde den sistnevnte 70 prosent av aksjene. Det er han som har solgt halvparten av sine aksjer, skriver danske Børsen.
Troels Holch Povlsen, som er grunnlegger av klesgiganten Bestseller, som startet Hay sammen med Rolf og Mette Hay.
I tillegg har Herman Miller også kjøpt rettighetene til Hay-merket i Nord-Amerika for rundt $ 5 millioner ($ 31 millioner) og vil rulle Hay-merket ut i Nord-Amerika
«Hay er en viktig byggestein i vårt uttalte mål om å oppgradere den forbrukerrettede delen av virksomheten,» sa Herman Millers CEO, Brian Walker i en pressemelding.
I de kommende årene vil Hays produkter være tilgjengelige gjennom Hermann Miller’s Design Within Reach salgskanaler. I tillegg gjennom nettbutikker samt Hay-butikker i Nord-Amerika. Til slutt blir Hay-produkter integrert i tilbud til Herman Miller’s forhandlere.
Hele den eksisterende ledelsen, ledet av administrerende direktør Henrik Steensgaard, vil fortsatt føre Hay-brandt fremover. Produktutvikling og satsing i Europa og Asia, vil styres fra hovedkontoret i Danmark.
– Vi ønsker å ha med oss Troels Holch Povlsen og Rolf Hay som medeiere i selskapet, sier Jeremy Hocking, konserndirektør for strategi og forretningsutvikling, Herman Miller.
«Vi er også glade for at Rolf og Mette Hay holder fast i sine nåværende kreative og ledende roller,» tilføyer han.