Møbler bransjevinner i Sverige
Den manglende skuddårsdagen i år rammet svensk detaljhandel hardt da detaljhandelstallene for februar ble oppsummert. Største tapere: sport og forbrukerelektronikk. Vinnere: byggevarer og møbler.
– Negativ publisitet senker handlelysten, sier HUI-analytiker Andreas Svensson til svenske MARKET/market.se.
1,3 prosent fall i løpende priser
HUI og SCBs foreløpige detaljomsetningsindeks viser at salget falt med 1,3 prosent i løpende priser i februar i år sammenlignet med samme måned i 2016.
To sektorene hadde tosifret negativ vekst:
• Sport og fritid: -10,3 prosent
• Forbrukerelektronikk: -10,1
– Året har startet dårlig for sport og fritid, og det er delvis på grunn av tøffe sammenlignbare tall i samme periode i fjor. At elektronikkbransjen lå flatt i februar kan muligens tilskrives negativ publisitet. Illevarslende nyheter og bekymringer om garantier og lignende senker hyppig husholdningenes handlelyst, sier Andreas Svensson til MARKET.
Egentlig i pluss
Fjorårets skuddårsdag er en annen grunn til at detaljhandel svake tall: En mindre salgsdag tilsvarer ifølge HUI to milliarder kroner.
– Justert for kalendereffekter, økte detaljomsetningen sammenlignbart i stedet med 2,5 prosent.
Møbler og byggevarer gikk best
Når det gjelder omsetning i øvrige store bransjer som møbler og byggevarer, gikk de best.
Vekstraten i henhold til detaljhandelsindeksen var veksten henholdsvis 8,7 prosent og 4,4 prosent.
– Møbelhandelen hadde også en positiv vekst hensyntatt kalendereffekten, sier Andreas Svensson.
(Kilde: MARKET/market.se)