Morgendagens utkjøring av møbler?
Kinas største nettbutikk, JD.com Inc., kunngjorde mandag at de har utviklet en drone som kan transportere et tonn eller mer for langdistansleveranser, og etablerer nå et nettverk for denne typen transport i Shaanxi.
Det melder voanews.com. Selskapet opplyser at det vil teste dronene på et nettverk det utvikler for å dekke den nordlige kinesiske provinsen Shaanxi. Dronene vil bære forbruksvarer til fjerntliggende områder og gårdsprodukter den andre veien til byene. JD.com, med hovedkontor i Beijing, opplyser at det gjorde sine første leveranser til kunder med mindre droner i november.
Bygger opp dronenettverk
Andre e-handelsmerker, inkludert Amazon.com Inc., eksperimenterer også med droner for levering. – Vi ser for oss et nettverk som vil kunne transportere effektivt varer mellom byer, og til og med mellom provinser, i fremtiden, uttaler konsernsjef i JDs logistikkavdeling, Wang Zhenhui.
JD.com driver sitt eget landsdekkende nettverk med tusenvis av leveringsstasjoner bemannet av 65.000 ansatte. Selskapet opplyser at det har 235 millioner faste kunder.
Landsbygda utfordringen
Droner er en del av bransjens respons på utfordringen med å utvide til landsbygda der avstander og leveringskostnader stiger. Dronelevering i Kina og andre land møter problemer, inkludert luftromrestriksjoner, som å unngå kollisjoner med fugler og andre hindringer. I USA tillater regulatorer kommersielle dronefly bare på eksperimentell basis.
En nyttelast på 1 tonn er tyngre enn hva de fleste droner tilgjengelig kan bære, selv om noen kan bære hundrevis av kilo. Å kunne ta et tonn eller mer, er derfor et stort fremskritt. Kina er verdens største produsent av sivile droner.
Selskap på opptur
JD.com opplyser at det planlagte droneleveringsnettverket i Shaanxi ville dekke en radius på 300 kilometer (200 miles), ha dronebaser i hele provinsen, og vil sette opp en forsknings- og utviklingscampus i samarbeid med Xi’an National Civil Aerospace Industrial Base for å utvikle og produsere droner.
JD.com rapporterte tidligere en omsetning i første kvartal med en økning på 41,2 prosent, n til 76,2 milliarder yuan (11,1 milliarder dollar). Det rapporterte overskuddet kom på 843,1 millioner yuan (122,4 millioner dollar) sammenlignet med et tap på 864,9 millioner yuan i samme periode året før.
(Kilde: voanews.com)