Netthandelsbutikkene i Norge solgte for 9,5 milliarder kroner det første halvåret i 2017. Det er en vekst på 14 prosent
IKEA har systematisert netthandelen med et eget konsept: service & pick-up points hvor kundene har tilgang til en utstilling, kan bestille på en terminal og i neste omgang hente bestilte varer på samme sted. (Foto: IKEA)
IKEA har systematisert netthandelen med et eget konsept: service & pick-up points hvor kundene har tilgang til en utstilling, kan bestille på en terminal og i neste omgang hente bestilte varer på samme sted. (Foto: IKEA)

    • Publisert: 30 oktober 2017
    • Tekst: vanebo

Netthandelsbutikkene i Norge solgte for 9,5 milliarder kroner det første halvåret i 2017. Det er en vekst på 14 prosent fra samme periode i 2016. Møbel og interiør vokste litt mindre, med 11 prosent.

Det er særlig salg av mat, elektriske husholdningsartikler og spesialisert vareutvalg som bidrar til netthandelsveksten. Totalt ble det handlet detaljhandelsvarer for over 230 milliarder kroner i første halvår i år, en vekst på 2,9 prosent fra 2016. Den månedlige detaljomsetningsindeksen viste til sammenligning en vekst på 2,6 prosent i samme periode. Dette viser siste utgave av statistikken omsetning i varehandel.

Bransjen ’Butikker med bredt vareutvalg’ hadde en vekst på 5,7 prosent fra 2015 til 2016, men vel å merke med et omsetningsvolum som i utgangspunktet er mer enn 10 ganger større enn for møbel og interiør, mange med møbler og spesielt interiørvarer i det brede sortimentet.

I mai og juni (3.termin) 2017 ble det solgt detaljhandelsvarer for 86 milliarder kroner, en vekst på 3,8 prosent fra samme periode året før.

(Kilder: Pressemelding SSB og Hovedorganisasjonen VIRKE)

Grafer: VIRKE

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev