Norske e-handelsforetak: 1 av 2 har økt salget i årets første kvartal
Et rykende ferskt e-barometer fra Tollpost Globe viser at 1 av 2 norske e-handelsforetak økte sin omsetning i første kvartal 2013 i forhold til samme periode i fjor. Nærmere 70 prosent av foretakene tror omsetningen vil øke enda mer i 2.kvartal. Det viser seg også at norske nettbutikker leverer raskere enn forbrukerne faktisk forventer.
Tollpost Globe lanserer nå sitt E-barometer, som vil «ta pulsen» på det norske netthandelsmarkedet hvert kvartal.
– Hovedårsakene til at norske forbrukere velger å handle på nett er at det er mer bekvemt; nettbutikkene er alltid åpne, og man kan handle når det passer i en ellers travel hverdag. Spesielt gjelder dette aldersgruppene 30-44 år, sier markedsanalytiker i Tollpost Globe Kristin Anfindsen.
Nettbutikkene leverer raskere enn hva nordmenn forventer
– Nettbutikkene leverer på levering, og tilbyr nå ofte kortere leveringstider enn norske konsumenter forventer.
– Det er ingen tegn til at e-handelen vil avta i nærmeste fremtid. 6 av 10 forbrukere, som noen gang har handlet på nettet, netthandlet i første kvartal i 2013. Like mange ser for seg å handle i andre kvartal. 1 av 2 e-handelsforetak hadde økt omsetning i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal 2012, og enda flere forventer økning mot fjoråret i årets andre kvartal. Mens kvinner klikker på klær og sko, velger menn seg hjemmeelektronikk, sier Anfindsen.
– Nordmenn handler på nettet som aldri før, og kampen om distribusjon av pakker i butikkene skjerpes. Tollpost Globe AS gir Posten hardere konkurranse, og har nylig åpnet sitt utleveringssted nummer 1100, med sitt MyPack konsept, sier markedsanalytiker Kristin Anfindsen.
Om e-barometeret
Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med InFact i april 2013. Et riksrepresentativt utvalg bestående av 1219 personer mellom 18 og 79 år, hvorav kun de som noen gang har handlet varer på internett er intervjuet videre, har besvart spørsmål rundt sine e-handelsvaner, forventninger og preferanser.
100 foretak som selger varer over internett er videre intervjuet rundt sine erfaringer, forventninger og tilbud. Undersøkelsen er avgrenset til å omfatte handel av fysiske varer på nett, og følgelig er kjøp av reiser, tjenester, nedlastning av film og musikk etc. holdt utenfor.
Om Tollpost Globe
Tollpost Globe er et av Norges tre største transportselskaper, og sysselsetter nå ca 1300 medarbeidere inkludert 200 egne sjåfører samt i tillegg 800 innleide sjåfører. Tollpost Globe har 37 avdelinger. Selskapet håndterer mer enn 70.000 kolli og 30 000 paller hver eneste dag. Selskapets hovedkontor ligger på Alfaset i Oslo. Omsetningen er på cirka 3,6 mrd norske kroner. Selskapet eies av PostNord.
Om MyPack
Tollpost Globe tilbyr postordreselskaper og nettbutikker i Norden rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersone gjennom MyPack. Ellos, La Redoute, Komplett og Klingel er noen av nettbutikkene MyPack har avtale med per i dag. Stadig flere nettbutikker vil lansere MyPack som et raskere og enklere alternativ til Posten. Når kunden bestiller varen, velges det utleveringsstedet som passer best når det gjelder beliggenhet og åpningstider. Straks varen er klar for henting, får kunden beskjed per SMS, e-post eller brev, og kan hente og betale for varen i samme kasse som de handler dagligvarene.