Northern Lighting blir Northern
Designerne er viktige for Northern Lighting. Bedriften kaller seg en «design hub» og har samarbeidet med flere designere enn de aller fleste bedrifter i bransjen. Designgleden kommer tydelig frem i katalogen. God form, humor og kanskje en overraskende twist er kjennetegn på flere av produktene. De skal skape stemning gjennom vakre objekter og lys. Ikke nødvendigvis bare godt leselys eller for å møte en funksjonell standard som måles i lumen, lux eller candela. «Mood makers» er hva entusiastene under kastanjene i Bygdøy Allé kaller seg (bedriften flyttet kontorene fra et røft nabolag på Oslo øst til mer mondene Frogner for litt siden). Nettopp denne tilnærmingen gjør den store katalogutvidelsen som innleder 2018 helt naturlig – og både gledelig og litt overraskende. Det er ikke dagligdags at en norsk produsent viser oppunder 30 splitter nye produkter i nye kategorier på messen i Stockholm. –Vi leier et galleri i sentrum og kombinerer med stand på messen under designuken i Stockholm, forteller en litt stresset Rogne, som har mengder av detaljer å ta seg av gjennom julen. Vi har invitert en del store kunder hit til Oslo for å ta del i planene og responsen har vært veldig positiv. Resultatet er at vi lanserer samtidig i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike, Mexico, Singapore, Australia, New Zealand og England.

Designduoen Morten og Jonas har spilt en sentral rolle i nyorienteringen sammen med Rogne selv. Morten Skjærpe Knarrum og Jonas Norheim har signert flere produkter i Northern Lightings katalog og er ansatt i bedriften de siste par årene. Duoen fikk stor oppmerksomhet for bordlampen Bake Me a Cake i 2013. Produksjonen ble lagt til Bergen Fengsel, lampen er formet som en kake på et fat. For å holde på humoren kommer det en fil med i emballasjen, sammen med de sedvanlige hvite hanskene. Lampen blir signert av fangen som lager den, om han vil. Siden har Morten og Jonas bidratt med Say My Name-lampen, gulvlampen Me og tak/vegglampen Over Me.
16 designere fra syv land er engasjert for å få frem den nye kolleksjonen av møbel- og interiørprodukter. Håpet fra bedriftens side er å gjøre den karakteristiske nordiske stilen relevant for et globalt publikum. Northerns nye portefølje inkluderer strømlinjeformede sitteplasser, bord, belysning og interiørtilbehør. Loungestolen som er designet med myke former, er utformet av Mario Tsai og gir komfort som en lenestol, mens den samtidig er lett og komfortabel. Konsollbordet fra Yonoh tjener funksjonen både som effektiv arbeidsstasjon eller som en slank skjenk. Nostalgikerne kan blåse liv i Cocktail-trenden igjen med Färg & Blanchs sitt barskap, designet for å lagre flasker og drinker eller gi diskret lagring for andre gjenstander.

Produkter fra designere som Rudi Wulff, Gridy, Cecilia Xinyu Zhang, Kyla McCallum, Vera & Kyte, Elina Ulvio, Mattias Stenberg, Ann Kristin Einarsen, Johan Lindsten, Johanna Forsberg, Sami Kallio og Morten & Jonas utgjør serien til denne sesongens samling. Northern-merkevaren er preget av en dristig tilnærming til form og materialer og oser av diskret luksus. Produktene er gjerne multifunksjonelle og viser derved sin Skandinaviske arv og norske dna. Northern-kolleksjonen vil bli lansert 6. februar 2018 på Stockholm Furniture Fair og lanseres deretter umiddelbart i samarbeid med utvalgte forhandlere i en rekke land. Produktene er også tilgjengelige for andre forhandlere, distributører, arkitekter, innredere, entreprenører og individuelle forbrukere. Følg med for bilder på www.mobeloginterior.no ved lanseringen.
