Ny, stor møbelmesse i juni
EXPOHOME, som eksponeres som ‘en ny bransjemesse for hjem og bolig’, vil bli arranger på Exporama Senteret 15.–18. juni.
I invitasjonen som går ut til markedet I disse dager, heter det at EXPOHOMe ‘samler møbel, interiør og belysning under ett tak’. Videre heter det: “Interiørbransjen har selv tatt initiativet for å få til denne nysatsingen, og har så langt fått svært god respons, slik at det til tross for at det ikke er lenge igjen til messen, har vi klokkertro på at denne blir en suksess allerede første året’.
16.000 kvm messeareal
Videre: ”I juni 2017 åpner denne nye messen for grossister, importører, agenter og produsenter. Med hele 16.000 kvm har Exporama god nok plass til å huse en bred og innholdsrik messe for alle tre varegruppene, og det til en svært hyggelig pris for utstillerne.
En fleksibel og serviceinnstilt stab står klar til å legge alle forhold til rette for en vellykket messe, og erfaringen Exporama har etter å ha spesialisert seg på fag, bransje- og kjedemesser vil selvsagt EXPOHOME ha glede av.”
’Mer effektiv markedsførings- og salgskanal’
“EXPOHOME vil bety en enklere og mer effektiv markedsførings- og salgskanal enn om innkjøperne må reise rundt på flere messer eller besøke de enkelte leverandører. Nå kan alle innkjøpere reise sammen til én messe, og titte, kjenne på, vurdere, og handle. Den kontaktskapende virksomheten som foregår på en messe må heller ikke undervurderes. Man blir kjent på en helt annen måte enn via mailer og telefonsamtaler, og det blir gjerne en sosial happening på kveldstid.”

Fordeler under ett tak
Det listes opp fordeler for leverandører ved å arrangere en innkjøpsmesse medio juni:
• Utstiller får solgt inn ny kolleksjon på et langt tidligere tidspunkt
• En kan lettere etterbestille varer hos produsent, justere ordrer som er i produksjon på dette tidspunkt
• Kundene slipper å løpe fra showrom til showrom og/eller andre aktiviteter hvor nye kolleksjoner blir presentert i mai/juni
• Utstiller kan utnytte kapasitet på lager bedre ved at ordrer kan pakkes og leveres på et tidligere tidspunkt, samt at en kan få en bedre leveringsgrad til kunder
Intiativtaker gir seg ikke
Videre opplyses det at initiativtakeren Rune Østby Hansen har over 30 års messe- og arrangementserfaring fra ulike arenaer: ”Som adm. dir. for Exporama Senteret, er han glad for å kunne innlede et samarbeid med interiørbransjen, sammen med representanter for bransjen og en entusiastisk stab på messesenteret.”
2. forsøk
Planene for EXPOHOME er ikke nye. Vi intervjuet Run Østby Hansen i Møbel & Interiør nr. 6-2015:
”10. juni gjenoppstår den norske møbelmessen, nå under navnet EXPOHOME, i Exporama Senteret på Hellerudsletta. Den profilerer seg som en bransjemesse for hjem og bolig, som vil si at møbel, interiør og belysning samles under ett tak. – I oktober gikk vi ut i markedet, og har fått god respons. De første 250 kvm er innsolgt, som bare er en forsiktig start. Mange har bebudet at de blir med. Så vi har et realistisk håp om å selge inn minimum 1500 kvm. Vi håper på 4000 kvm, sier adm.dir. i Exporama, Rune Østby Hansen til Møbel & Interiør.
EXPOHOME er en videreføring av den såkalte Letomessen, som ga opp i fjor. – Men vi går bredere ut, også fordi vi har mye bedre plass.
– Det blir først og fremst en møbelmesse, men har også med interiør og belysning – det vil si alle tre kategorier som er å finne i en møbelhandel i dag, sier Østby.
En av intiativtakernne til Letomessen, Truls Jacobsen, er med som konsulent for EXPOHOME.”
Men så valgte møbelagentene å gå i samarbeid med Norges Varemesse i et parallellarrangement med Oslo Design Fair i august 2016 – Møbel 2016. Møbel 2017 er berammet til å gå parallelt med ODF høst, 30.8.–2.9.
Dermed er det plutselig tre møbel- og interiørmesser på banen.