Mange fyndord beskriver vårt forhold til morgendagen. Vi foretrekker den optimistiske i tittelen fremfor «Ny dag – nye nederlag», men anerkjenner at vi lever i krevende tider med omstillingskrav, teknologiske muligheter som også kan ses som trusler, handelsmønstre som gir muligheter til noen og ny konkurranse for andre. Handelskrig, proteksjonisme, antiglobalisering og en skrumpende verden gir ny virkelighet og da har vi ikke engang nevnt Trump, Putin og Brexit. Noen må holde hodet kaldt. Vi spør noen viktige aktører i bransjen om forventninger til 2019 og ber dem gi en enkel karakteristikk av året 2018.

    • Publisert: 11 januar 2019

ARVE NYMOEN

ADM. DIR BOHUS

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019

Vi tror bransjen får en svak vekst neste år. Tipset er 1-2 % totalt.

Hva er dine forventninger for egen bedrift?

I Bohus forventer vi å fortsatt ta markedsandeler, og regner med 3-5 % vekst.

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, (gjerne fire – fem ord som karakteriserer; f.eks. fantastisk, krevende, grusomt, varierende, magert e.l.):

Meget interessant, ser antydning til større differensiering, viktig å bli bedre «på alt», må bli enda mer effektive

ROY SEIME

ADM.DIR. FAGMØBLER

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019.

Vi ser for oss at markedet vil være minst like bra som i 2018. Vi registrer med glede at kundene blir mer og mer interessert i møbler og interiør. Dette mener vi lover godt for både bransjen og for Fagmøbler. At det er sterk konkurranse og mange dyktige aktører i bransjen er bare positivt. Det gjør at alle må gjøre sitt aller beste for kundene og vil være en pådriver for videre utvikling i bransjen.

Hva er dine forventninger for egen bedrift?

Fagmøblers forventinger til markedet 2019 er at det blir like bra som i 2018. Men at markedet, markedsføring og teknologi vil endre seg raskere en før. Dette vil medføre at vi i Fagmøbler også må endre oss fortløpende for å henge med.

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, (gjerne fire – fem ord som karakteriserer; f.eks. fantastisk, krevende, grusomt, varierende, magert e.l.):

Et godt år, variert, spennende,

BJØRN WAAGE

ADM.DIR. MAGNOR GLASSVERK

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019

Jeg tror at vår bransje generelt i Norge blir som i 2018, med utfordringer rundt faste butikker og nettsalg. Tror dessverre at vi kommer til å se flere konkurser i butikkleddet som påvirker markedet.

Hva er dine forventninger for egen bedrift?

Vår bedrift har hatt et veldig godt 2018 i markedet. Vi har nok tatt markedsandeler. Våre nyheter for 2018 ga også veldig god respons i markedet, og dette var med på utviklingen. Jeg forventer at vi i 2019 holder samme nivå som vi klarte å få til i 2018.

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, med fire – fem ord:

Netthandel og kjededrift i store endringer.

JAN CHR VESTRE

ADM.DIR VESTRE AS

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019

Jeg forventer fortsatt vekst og positiv utvikling i eksportmarkedet. Norsk design mottas svært godt internasjonalt og svakere kronekurs gir oss et historisk mulighetsrom til å få fotfeste i nye markeder. Nå gjelder det å smi mens jernet er varmt. Jeg håper også at norske produsenter engasjerer flere norske designere og bidrar til å synliggjøre mangfoldet i bransjen.

Hva er dine forventninger for egen bedrift?

Vestre vokser jevnt og trutt og jobber for det samme i år. Vi lanserer nye, spennende designsamarbeid under Stockholm Design Week og ser frem til fellesinitiativet Norwegian Presence i Milano i april. I januar etablerte vi eget selskap i USA og gleder oss over svært positiv utvikling i eksportmarkedene. Vårt mål er å bli anerkjent som verdens mest bærekraftige bymøbelprodusent og vi fortsetter å rulle ut nye bærekraftstiltak dette året som i fjor.

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, (gjerne fire – fem ord som karakteriserer; f.eks. fantastisk, krevende, grusomt, varierende, magert e.l.):

Inspirerende samarbeid, gode resultater og mye moro.

HENNING ERIKSEN

ADM. DIR. MØBELRINGEN

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019 Fortsatt sterk konkurranse

Hva er dine forventninger for egen bedrift? 3% like for like vekst og etablering av flere nye butikker

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, (gjerne fire – fem ord som karakteriserer; f.eks. fantastisk, krevende, grusomt, varierende, magert e.l.):

Krevende, annerledes, hektisk, spennende, forberedelser og endringer for fremtiden

JAN TRYGVE JENSEN

ADM. DIR. HILDING ANDERS NORWAY

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019

Vi forventer en stabil utvikling for 2019 omtrent på 2018 nivå.

Hva er dine forventninger for egen bedrift? Det innebærer en stabil retning for vår del i 2019. Vi tror på vekst i eksportmarkedene.

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, (gjerne fire – fem ord som karakteriserer; f.eks. fantastisk, krevende, grusomt, varierende, magert e.l.):

Svingende, kampanjeorienter, krevende og givende.

OVER ROGNE

ADM. DIR NORTHERN

Hva er dine forventninger for bransjen i 2019

– At retailmarkedet i Norge tar seg noe opp igjen etter et svært dårlig 2018

– At online salg av møbel, belysning og interiørartikler fortsetter å bli en stadig viktigere omsetningskanal, og at internasjonale og nye distribusjonsaktører inntar markedsandeler og posisjoner i dette markedet

– Håper på flere nyetableringer og god vekst og utvikling for norske produsenter og merkevarer

Hva er dine forventninger for egen bedrift?

– Fortsatt god vekst og flere nylanseringer er på trappene, både nå i januar og til høsten

– Økt eksportandel av totalsalg, og generelt økt omsetning fra møbel og interiørartiklene vi lanserte i 2018

Beskriv året 2018 sett fra ditt perspektiv, med fire – fem ord:

Økt interesse for norsk design både her hjemme og internasjonalt, bærekraft mer i fokus, butikkdød, flere nye spennende norske aktører kommet til (eks: Objekt og Eikund

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev