ODF høst har åpnet
Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen ønsker velkommen til fire dager med faglig påfyll, inspirerende tendenser og spennende utstillere 30. august–2. september på Lillestrøm.
– Vi er svært stolte av å kunne invitere til en ny messe med et rikt faglig program, inspirerende utstillinger, og ikke minst, flotte utstillere. I år har vi også inngått et spennende samarbeid med Ikea og Plantasjen, som har laget en egen bakgårdskafé på messeområdet. Her kan du lade batteriene og fordøye all inspirasjonen, kunnskapen og ideene som høstens messedager garantert vil gi, sier Grete Sivertsen, kreativ direktør for Oslo Design Fair.
Trend 2018: Nostalgi
Trendanalytiker Gemma Riberti fra WGSN, et av verdens fremste trendbyråer, er en av foredragsholderne på messens åpningsdag. Hun trekker frem synligheten av det menneskelige som et viktig aspekt for interiør- og designtrendene for 2018.
– Overflater, materialer og taktiliteter som formidler varme og ekthet feirer en praktisk tilnærming, som blir viktig innenfor design. Teknologi fortsetter å bevege seg bort fra et futuristisk utseende til en mykere, mer diskré fremtoning forankret i håndverk, sier Gemma Riberti.
Fargepaletten for 2018 er inspirert av naturen, ifølge eksperten. Nøytraler varmes opp, mens sterke, energiske nyanser utfyller de mykere tonene og gir omgivelsene liv. Og fremtiden, den preges av fortiden.
– En frisk følelse av nostalgi trer frem, drevet av en konstant tilgang til både ny og gammel fortid takket være digital kultur og tempoet i sosiale medier. Fokuset er ikke lenger på én epoke, et sted eller én kultur, men en levende og eklektisk miks med innflytelse på alle aspekter av design, sier Gemma Riberti.
Tema: Fortid – fremtid
Nostalgi er også stikkordet for høstens tendensutstilling, kuratert av Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg. I lys av messetemaet Fortid – fremtid har de to stylistene tolket fire trender som de har tro på fremover. Poetisk kjennetegnes av ærlige materialer og en nedtonet fargepalett, mens Ny luksus er en nytolkning av art deco, med en blanding av klassisk og moderne design. Verksted preges av en rå, uhøvlet stil, med røffe materialer mot blanke flater, mens Futuristisk innebærer teknologi og surrealisme, med taktile overflater i kjølige farger.
De fire tendensene reflekterer et stort spenn i både tid og trendbilde – fra det asketiske til det luksuriøse, fra det jordnære til det teknologiske.
– Verden er såpass utrygg fortsatt, det gjør at vi søker tilbake til røttene, til det jordnære, til det som er retro. Men det er fortid innenfor forskjellige stilarter. Vi hopper fra den gamle klassiske kunsten via industrien til 70-tallet med brente farger og keramikk, sier stylist og kurator Kirsten Visdal.
Rikt program, spennende nyheter
I tillegg til tendensutstillingen er Oslo Design Fair stolt av å kunne vise Everything is Connected for første gang i Norge. Den kritikerroste utstillingen byr på det ypperste av norsk design og kunsthåndverk, og ble presentert under årets designuke i Milano. På åpningsdagen kommer også verdens ledende lysdesigner, Daniel Rybakken, for å prate om arbeidet sitt, som en del av messens faglige program. Her møter du også Dorte Wimmer fra Scandinavian Retail Institute, som vil fortelle om fremtidens forbruker, Niels Strøyer Christophersen fra Frama og Cristiano Pigazzini fra Note Design Studio.
I tillegg kommer en rekke nye utstillere, som står klar til å vise frem de ferskeste produktene sine. I bakgårdskafeen, innredet av Plantasjen og Ikea, får du også en eksklusiv forsmak på Ikeas nye kolleksjon i samarbeid med Hay, som lanseres i oktober.
Velkommen til spennende og innholdsrike messedager!
(Pressemelding)