Ordføreren i suppekjøkkenet
Den 10 år unge belysningsbedriften Northern Lighting feiret sin bursdag med å invitere Oslos ordfører Fabian Stang på suppe og omvisning blant designklassikere og nyheter. Bedriften holder til i det tidligere suppekjøkkenet til Blå kors i en av byens mindre rehabiliterte, østlige bydeler.
Ordføreren fikk en orientering om bedriftens produkter og om prosessen som leder fra idé til ferdig produkt. Northern Lighting produserer ikke selv, men utvikler produkter, marketing, salg og sourcing fra Oslo. – Er denne bransjen også dominert av kjeder ville Stang vite, og ble beroliget av daglig leder Ove Rogne, som kunne fortelle at de fleste forretningene i de førti landene bedriften eksporterer til er forretninger som drives av interesse og med hjertet. Hjertet spiller fortsatt en viktig rolle i bedriften som ikke først og fremst kaller seg «belysningsbedrift», men; «moodmakers».
Designer Jonas Norheim viste ordføreren sin lampe «Bake me a cake» – designet i samarbeid med makker Morten Skjærpe Knarrum og produsert i Bergen Fengsel. – Hvordan er det for en designer, ville Stang vite. – Vi andre står opp om morgenen og setter oss ved skrivebordet etter en dusj og tannpuss – setter en designer seg ned og designer, ville Stang vite? Spørsmålet ble innledningen til en orientering om en designprosess som er mer omfattende, og kanskje litt mindre romantisk enn forestillingen om en genial idé fra en ensom kreativ hjerne. – Det ligger analyser av bruk, behov, produksjon og økonomi i bunnen før en begynner å skisse og tegne kunne Norheim fortelle ordføreren.
Bedriften får bokstavelig talt tusenvis av forslag til design fra eksterne; studenter, designere eller lampeinteresserte rundt i verden. –Hvert år arrangerer vi en konkurranse for studenter, som resulterer i mange gode forslag. Utover det går vi gjennom alle forslag vi får inn og vurderer ganske grundig hvert enkelt, for å finne «juvelen», sier Rogne. – Vi er en bedrift uten produksjon, hos oss har alle ansatte en mastergrad eller tilsvarende. Det er nødvendig med et høyt utdanningsnivå for å gjøre en bedrift som denne konkurransedyktig og lønnsom. – Derfor bør den også ligge i Oslo, kvitterte ordførerens med et smil.
For tiden er den ny-lanserte klassikeren Birdy fra 1952 (design Birger Dahl) storselgeren. Blant bedriftens 24 forskjellige modeller spiller klassikerne en viktig rolle, og bedriften gjør en viktig jobb med å spre god norsk design – også den klassiske.
Northern Lighting feirer sine 10 år med over tjue tusen solgte Oslo lamper. Etter besøket vil Oslo-lampen som Ove Rogne designet i firmaets begynnelse stå også i ordførerfløyen i byens rådhus.
Bildet på toppen: Ordfører Fabian Stang, Jonas Norheim med lampen Bake me a cake.