Prikken over interiøret
Lone Tepper ble riktignok etablert med egenproduksjon av håndtuftede tepper. Grunnlegger Alfred Wold startet opp i 1976 i et nedlagt hønsehus hvor han konstruerte og bygget maskiner som gjorde det mulig å spesiallage flosstepper. Produksjonen ble etter hvert lagt ned til fordel for import fra ulike land i en bred kolleksjon av tepper i forskjellig design, materialer og teknikker. Selskapet holder i dag til på Haukeland i Arna.
Tepper er viktige innredningsdetaljer og bidrar til å lune selv det kjøligste interiør. I likhet med de fleste andre kategorier i møbel og interiørbransjen har tepper blitt trendobjekter som tegner dagens stil eller gir muligheter til å gjøre interiøret personlig. Muligheten til akkurat dette er legio i Lones kolleksjon. Katalogen er rikholdig og viser design og materialer som dekker tidens smaksretninger.. Med tepper kan du gjøre interiøret mer lunt og personlig. Med lysten til å fornye er tepper et rimelig alternativ til å gi hjemmet den karakteren du er på jakt etter. Mer mønster, mer farger, store tepper og runde tepper er viktige stikkord.
Bærekraft og miljø er dagens buzzwords. Det går igjen i Lones kolleksjon. Her spiller naturmaterialer en viktig rolle; ull, bambus, viskose, ja, også skinn benyttes i produktene. Det skal være ekte og naturlig. -Vi ser derfor at bruken av naturmaterialene materialer som ull, bomull, jute og viskose fortsetter å øke. Publikum etterspør kvalitet som varer heller enn å dekke kortsiktige motetrender.
En stor del av katalogen omfatter tepper som henter frem mønster fra historien, brukskunst og arvede detaljer med «levd liv» som gir personlighet til hjemmet.
Kunnskap og erfaring
Lone driver produktutvikling og formgiving fra kontorene i Arna der målet er å Prikken over interiøret tilby produkter som tilfredsstiller kundenes preferanser og behov og butikkenes profil. – En del av kolleksjonen har vi designet selv. Men, etter å ha samarbeidet lenge med de samme produsentene har vi nå kommet dit at vi for det meste benytter deres design med visse tilpasninger for å kunne treffe godt i våre markeder, forteller Monica. Vi fanger opp trender og tendenser gjennom deltakelser på trendseminarer samt tråler møbelmesser for å fange opp hva som skjer i markedet. Men det avgjørende er hvilke modeller av både sofagrupper og spisebordsgrupper våre kunder tar opp i sin kolleksjon – det er her vi må tilpasse vårt sortiment, både kvalitets- og prismessig.
Vår lange erfaring og kompetanse er viktig for å kunne tilby en kolleksjon av en slik bredde som bedriften gjør, både når det gjelder kvalitet, materialvalg og farger. – Det er viktig for oss å skape en god opplevelse for våre kunder når de kommer til oss for å sette sine kolleksjoner ut i livet, mener Monica.
Lange tidsperspektiver
-Vi utarbeider egne trend- og «moodboards » som vi arbeider etter når vi er ute hos produsentene våre. Dette bidrar til å forenkle arbeidet med å se etter de riktige produktene, både når det gjelder materialog fargeuttrykk. Som teppeleverandør er det viktig for å fange opp trender i teppemarkedet og videreformidle disse trendene til våre kunder. Vår tidshorisont er minimum fem til seks måneder, men helst et år – så lang tid må det ta for å tilrettelegge og produsere teppene.
Forbrukertrender
Forbrukermarkedet har endret karakter de siste årene. Tidligere solgte Lone færre design, men større volum og mer tepper i det lavere pris segmentet. Dette markedet er nå hovedsakelig overtatt av lavpriskjeder. -Vi ser at de forbrukerne våre kunder henvender seg til er villig til å betale mer for bedre design og større tepper. Og forbrukerne er veldig oppdatert på hva som skjer av trender i markedet på bakgrunn av påvirkning fra sosiale medier og mangfoldige oppussingsprogrammer på TV. Dette betyr igjen at vi må tilby et større mangfold og følge ekstra nøye med på hva kundene er på jakt etter.

LONE TEPPER I KONSENTRAT
• Lokalisering: Haukeland i Bergen.
• Eiere: Wold Holding AS
• Daglig leder: Roy Kåre Lavik
• Nøkkeltall: Omsatte i 2018 for 44,5 mill. kroner, hadde et driftsresultat på 3,2 mill. Egenkapitalen er på 16,2 mill.
• Marked: Norske møbel-, interiørkjeder, pluss en viss eksport til Sverige og Danmark.
• Forhandlere: Bohus, Møbelringen, Home & Cottage i tillegg til frittstående butikker som til sammen dekker alle landsdeler.