Priser til Northern Lighting og Svenheim
Northern Lighting ble kåret til ‘Årets norske design- og merkevarebygger’ og Svenheims FIX-kolleksjon til ‘Årets suksessprodukter’ under Møbel+interiørkonferansen 2013 i Oslo fredag.
Prisen ble i år initiert av de to samarbeidende organisasjonene Norsk Industri møbel+interiør og NHO Handel som denne gangen sto bak Møbel+interiørkonferansen.
Årets norske design- og merkevarebygger
Årets norske design- og merkevarebygger ble Northern Lightning: Selskapet har bygget opp en sterk merkevare på kort tid. Selskapet er bygget på god design og produksjon der kompetanse og pris er optimal. De har en liten organisasjon med stor entusiasme. De er gode på sosiale medier og kommuniserer jevnlig med presse og interesserte. Northern Lighting bruker humor og gjennomtenkte detaljer i alle leveransens bestanddeler; produkt, deler og detaljer, emballasje, markedsmateriell og -kommunikasjon, fremgår det av juryens begrunnelse.
Øvrige nominerte kandidater var Vestre og Ekornes.
Årets suksessprodukter
Årets suksessprodukter ble Svenheim Møbelindustris Fix – kolleksjon for kontormarkedet, laget i samarbeid med Fredrik Torsteinsen, MNIL i Torsteinsen Design AS. Nye produksjonsteknikker hos Svenheim har gitt designeren inspirasjon og muligheter. Serien er en gjennomarbeidet og komplett serie av møbler som kan individuelt tilpasses ethvert kontormiljø enten i landskap eller cellekontorer. Svenheim lanserte produktene under årets møbelmesse i Stockholm i januar, men har vist dem i Norge ved åpningen av eget showroom. Ved lanseringen var møblene leveringsklare og lagerført for ekspeditt levering. Dette er et bevis på god planlegging og rasjonell markedstenkning – og er merkevarebyggende, heter det i juryens begrunnelse.


Kriterier og jury
Det er bedrifter og produkter innenfor den norske møbel- og interiørbransjen som kan tildeles prisene. Kriteriene er basert på faktorer fra 2012 og omfatter:
• Kommersiell suksess
• Unikt design
• Norsk «profil»
• Markedsbearbeidelse
Juryen har bestått av Knut Skoe (Møbel+interiør – Møbelrådet/Norsk Industri), Lars Hoel (NHO Handel), Lisbeth Larsen (Jotun), Svein Larsen (Futatsu reklamebyrå), Jan Lade (Ekornes) og Laurentiu Buzatu (Møbelringen Alnabru).