Priser til Slettvoll og Mandal Veveri
Her mottar kjedesjef Bjørn-Helge Vik på vegne Slettvoll Møbler AS prisen for ”Årets norske design- og merkevarebygger” og produktsjef Lisa Østvedt Gustafsson på vegne av Mandal Veveri prisen for ”Årets suksessprodukt” på Møbel+Interiørkonferansen torsdag kveld.
Bransjeprisene Beste design- og merkevarebygger og Årets suksessprodukt ble i fjor instituert i samarbeid mellom Norsk Industri Møbel + Interiør og NHO Handel for bedrifter som arbeider systematisk med merkevarebygging – som gjør det lille ekstra for å fremme norsk design og merkevare på hjemmemarkedet og hjemme. Juryen har vurdert norske produsent- og kjedeaktører innenfor konsument og kontraktmarkedet. Kriteriene har vært kommersiell suksess, unikhet i design, norsk profil og merkevarebygger.
”Årets norske design- og merkevarebygger”
Slettvoll Møbler AS vant for å ha ‘gjort djerve valg og tatt steget de siste ti årene fra å være en leverandør av god møbler til å bli et fullsortiment forhandler som langt på vei har blitt et stilikon i det norske interiørlandskapet. Bedriften satser ikke på enkeltstående designobjekter, men bygger sin merkevare rundt totalbildet og stilen. Slettvollstilen har blitt en betegnelse på eksklusive og komplette interiørløsninger ‘.
De tre kandidatene som ble vurdert i sluttfasen av juryeringen, var – foruten Slettvoll – Ekornes og Mandal Veveri.
”Årets suksessprodukt”
Mandal Veveri vant prisen for ”Årets suksessprodukt” for ‘Bunadspledd’, designet av Andreas Engesviker som ifølge juryen ‘er rotekte norsk i sin inspirasjon og i uttrykket’: Produktet er velprodusert og veldesignet og er annerledes og utfordrer vante oppfatninger i produktkategorien. Produktet har vært en kommersiell suksess og har fått betydelig oppmerksomhet. Juryen ønsker også å kommentere hvordan produktet har bidratt til å bygge bedriftens omdømme: ‘Eksempelet bør kunne tjene til betydelig inspirasjon for andre mindre bedrifter som ønsker å bygge et sterkere omdømme og kjennskap i markedet. Bedriften har valgt en tydelig og utadvendt designer, et tema som er populært, gitt temaet et nytt uttrykk og tatt det til et nytt produkt – og derved sikret seg oppmerksomhet og troverdighet.’
En rekke produkter fra forskjellige produsenter har vært vurdert av juryen som særlig konsentrerte seg om – i tillegg til Mandal Veveris ‘Bunadspledd’ – Ekornes Stressless (City eller Metro), Variérs Kokon – Kokon Club, VAD Size, HÅGs Sofi, Stokkes Steps, Magnor Glassverks Dew eller Skog, Vestres Stoop, Brunstads Noor, L.K.Hjelles Kavaj, Northern Lightings ‘Bake me a cake’, Tonning&Stryns kolleksjonen Vang og Jensens Tempsmart, appjustable (produktforbedringer).
Juryen
Juryen har bestått av Siv Senneset, NIL; Kriss Daatland, BONYTT; Jeanette Løining, Variér; Laurentiu Buzatu , Møbelringen; Knut Skoe, Norsk Industri møbel+interiør (tidl. Møbelrådet) og Lars Hoel, NHO Handel.
