Sterk utvikling innenfor bærekraft
I et år der klimaspørsmålet har vært viktigere enn noen gang, melder IKEA om en sterk utvikling innenfor bærekraft.
IKEAs bærekraftrapport for regnskapsåret 2016 viser at People & Planet Positive-strategien går etter planen og at vi fortsetter å gjøre langsiktige investeringer i bærekraft. IKEA melder i dag om en økning i investeringene i bærekraft på 1 milliard euro, noe som betyr at totalt 3 milliarder euro nå er øremerket dette formålet.
Ligger godt an
I et år der klimatiltak har vært viktigere enn noensinne, ligger IKEA godt an til å nå målet om å produsere like mye fornybar energi som vi forbruker innen 2020. I løpet av året har nye vindparker i Polen og USA blitt satt i drift, og IKEA produserte fornybar energi tilsvarende 71 prosent av strømforbruket vårt.
IKEA Norden nådde dette målet i mai 2015.
Har satt av over 3 milliarder euro
– For fremtidsrettede bedrifter er det mange muligheter til både å bidra til og dra nytte av lavutslippsøkonomien, som nå kommer for fullt. Vi er fast bestemte på å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø, i tråd med visjonen vår om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, sier Peter Agnefjäll, konsernsjef og CEO i IKEA-gruppen.
IKEA har nå satt av over 3 milliarder euro til bærekrafttiltak. Som annonsert i dag inkluderer dette 1 milliard euro til langsiktige forsyninger av råmaterialer gjennom investeringer i skogbruk og i selskaper som driver aktivt med gjenvinning, fornybar energi og utvikling av biologisk råstoff. Det inkluderer også 1,5 milliarder euro som IKEA har investert i vind- og solkraft siden 2009 og 600 millioner euro til andre investeringer i fornybar energi.
– Vi på IKEA ønsker også å inspirere og sette kundene våre i stand til å leve et mer bærekraftig liv hjemme. Hele belysningssortimentet vårt består nå av LED-baserte produkter, og i 2016 solgte vi nesten 80 millioner LED-pærer. Hvis alle disse pærene ble kjøpt for å erstatte glødepærer, vil de ha spart nok strøm til å forsyne 650 000 husholdninger med strøm i ett år.
Flere gode bærekraftnyheter fra 2016:
• Vi lanserte en solcelleløsning til hjemmebruk i tre markeder.
• All bomull og 61 prosent av alt trevirke som ble brukt i IKEA-produkter kom fra mer bærekraftige kilder3.
• Vi faset ut oljebasert polystyren (EPS) i flatpakkene våre og begynte å bruke fiberbaserte, fullstendig gjenvinnbare materialer i stedet.
• Vi fortsatte arbeidet med å skape et inkluderende arbeidsmiljø der alle medarbeidere, også lesbiske, homofile og transpersoner, kan få være den de er.
• Vi fortsatte å dele overskuddet med medarbeiderne våre, gjennom å sette av 108 millioner euro til lojalitetsprogrammet Tack! og 335 millioner euro til bonusprogrammet vårt – til sammen 443 millioner euro.
• 48 prosent av lederne våre er kvinner.
Har nådd mange mål
– Vi har nådd mange av målene i People & Planet-strategien, men mye gjenstår. Vi ønsker å jobbe engasjert og målrettet mot en mer bærekraftig verden med mindre forskjeller, fremholder Steve Howard, Chief Sustainability Officer, IKEA-gruppen.
(Pressemelding)
Fakta
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.