Tester ut mer automatisert varehus
Ikea tester nå ut en ny type varehus med et automatisk plukksystem, og rykker stadig nærmere bykjernen og jakter nå på lokaler for et varehus midt i Oslo.
Det siste først: – Vi har det ikke travelt. Rekognoseringen tar tid, og i mellomtiden konsentrerer vi oss om de eksisterende butikkene, sier Ikea-sjef Clare Rodgers, til Dagens Nærinsliv/dn.no.
Vil innenfor ring 3
Ikea etablerte tidligere i år et hentepunkt på Skøyen, men nå vil kjeden altså utvide med et tradisjonelt varehus innenfor ring 3.
– Investeringene i varehusene gjøres for en periode på 25–30 år. For hvert varehus tar vi med oss lærdom og tester ny teknologi, slik at det vi bygger nå, blir det mest moderne og kan leve langt inn i fremtiden, sier Rodgers.
Flere nye varehus
Ikea har en offensiv etableringsstrategi med planer om fire nye varehus i Ålesund, Tromsø, Vestby og Larvik, men nylig ble etableringstidspunktene skjøvet ut i tid.

Tester ut plukklager
Ikea tester nå ut nye typer varehus. Ved hjelp av et automatisk plukksystem for lagerdelen av varehuset vil det frigjøres mer plass til inspirasjon og gi en bedre handleopplevelse for kundene.
– Den nye teknologien som nå utvikles, og etter hvert skal testes ved vårt varehus i Trondheim, vil gi mer plass til kundene og samtidig kortere ventetid for utlevering av varer, skriver dn.no.
Sterk vekst for IKEA-gruppen
Samtidigmelder IKEA-gruppen om sterk vekst i 2016, med fortsatt fokus på salg i flere kanaler og langsiktige investeringer i bærekraft.
Samlet omsetning (omsetning pluss leieinntekter fra kjøpesentervirksomheten) for IKEA (Ingka Holding B.V. og tilhørende enheter) for regnskapsåret 2016 lå på 35,1 milliarder euro, en oppgang på 7,4 prosent sammenlignet med året før. IKEA-varehusene hadde 783 millioner besøk i løpet av året. Nettooverskuddet var på 4,2 milliarder euro.
Norge: Omsetning sterkt opp, resultat litt ned
Det var også sterk omsetning i Norge: Opp over en halv milliard, fra 7.1 milliarder i 2015 til 7,6 milliarder i 2016. Driftsresultatet ble 48 millioner, mot 44 millioner i 2015 og resultatet før skatt 66 mill. (68 mill. i 2015). Selskapet opplyser at den sterke norske kronen er en vesentlig årsak til resultatsvekkelsen. (Selskapet kjører med avvikende regnskapsår med sluttstrek 32. august.)