Utvikler eget leveringsskap
Netthandelsgiganten Amazon har utviklet et leveringssystem spesielt for boligblokker og leilighetskompleks, som minner om postboksvegger, bare at boksene her er mye større.
Systemet kalt The Hub by Amazon, som er beskrevet av flere internasjonale medier bl.a. chainstoreage.com, er innsiktet mot et kundesegment som først ble målrettet av Walmarts e-handelsaktør. Den elektroniske giganten introduserte et leveringsskap som er designet for boligblokker og andre boligkompleks som ikke har servicefunksjoner til å ta imot eller lagre pakker.
Modulært system
The Hub by Amazon – ’Amazons knutepunkt’ – er et modulært system med rom hvor pakkene kan lagres for avhenting. Avhengig av modulen kan den tilpassbare enheten inneholde mellom 42 og 55 skap. Det finnes både innendørs- og utendørsmodeller, henholdsvis 6 og 7 fot høye. For å hente en pakke, legger kundene inn sin oppkallskode i systemet. Ved godkjenning av koden, vil en tilsvarende dør åpne i skapet hvor bestilt og betalt pakke ligger klar for avhenting. Det kan skje døgnet rundt.
Knutepunktet aksepterer levering fra alle transportører, ifølge Amazon.
En sving innom jets.com
The Hub by Amazon-programmet tar en sving innom en lignende tjeneste som nylig ble introdusert av jet.com. Walmarts e-handelsoperatør samarbeider med Latch, en leverandør av smarte byggtilgangsteknologier, for å integrere et elektronisk tilgangsprodukt med tilgang til 1000 bygninger i New York City. Installasjonen, som blir betalt av partnerne, vil gi over 100 000 innbyggere muligheten til å hente ordrer elektronisk, ifølge TechCrunch. Smarttelefonen nøkkel
Ved å bruke smarttelefonen som nøkkel, kan deltakerne få tilgang til leveringsselskaper, og slippe av pakker selv om de ikke er hjemme. Løsningen, som kalles R Access-systemet, gir også et visuell åpning or for gjester, samt administrasjonsverktøy som gjør at brukere kan legge til brukere og dele tilgang, ifølge Latchs nettsted.
Alle 1000 bygninger vil bli satt opp for å gi tilgang til Jets leveringspartnere. Programmet kan være en katalysator for Jet for å strømlinjeforme leveranser i t-bane og byområder, ifølge rapporten.
(Hovedkilde: chainstoreage.com)