IKEA og Sonos går sammen for å utvikle fremtidas lydopplevelser hjemme. Lyd – og særlig musikk – kan gjøre livet
”Vil lage produkter som er tilpasset hvordan folk lytter sammen hjemme.” (Foto: IKEA)
”Vil lage produkter som er tilpasset hvordan folk lytter sammen hjemme.” (Foto: IKEA)

    • Publisert: 11 desember 2017

IKEA og Sonos går sammen for å utvikle fremtidas lydopplevelser hjemme.

Lyd – og særlig musikk – kan gjøre livet hjemme bedre. Undersøkelser viser at mennesker som bor sammen og hører på musikk sammen, tilbringer mer tid sammen hjemme (tre timer mer per uke enn mennesker som ikke hører på musikk sammen). Når folk hører på musikk sammen sier de at de føler seg mer inspirert (25 %) og verdsatt (14 %), og i tillegg sier 65 % av millenniumsgenerasjonen at de spiller musikk for å føle seg mer hjemme[2] – noe som også viser hvor viktig musikk er i hjemmet, opplyser IKEA i en pressemelding.

– Da vi spurte folk hva slags lyder de forbinder med hjemmet sitt, svarte mange at det er musikk som får dem til å føle seg hjemme, forteller Björn Block, Business Leader for IKEA Home Smart.

Skal sammen gjøre det enklere

IKEA og Sonos skal sammen gjøre det enda enklere for folk å spille akkurat den sangen de vil, hvor som helst i boligen, uten å avbryte rytmen i hverdagen. Det skal bli lettere for folk å tilpasse stemningen hjemme – med flott design, musikk og lyd.

– Sammen med Sonos vil vi gjøre musikk og god lyd tilgjengelig for flere, og vi vil lage produkter som er tilpasset hvordan folk lytter sammen hjemme. Ved å gå sammen vil vi kombinere IKEAs kunnskap om hjeminnredning med Sonos’ ekspertise innen god hjemmelyd», sier Björn Block, Business leader for IKEA Home Smart.

”Den forvandlende kraften”

– I Sonos forstår vi den forvandlende kraften musikk har i hjemmet, forklarer Patrick Spence, administrerende direktør i Sonos. «Vi mener at lyd bør regnes som en del av hjeminnredningen, og sammen med IKEA skal vi utvikle produkter og opplevelser som skal gjøre hjemmet bedre både for øynene og for ørene.»

Samarbeidet mellom IKEA og Sonos er en del av IKEA Home Smart. IKEA startet utviklingen av smarthjemprodukter i 2015 med lanseringen av trådløs lading for mobiltelefoner, etterfulgt av smartbelysning i 2016. Det tredje steget for IKEA Home Smart blir nå å utforske lyd i hjemmet.

– IKEA jobber med å skape løsninger for livet hjemme ved å integrere enkel og rimelig teknologi i hjeminnredningsløsningene våre, slik at smarthusteknologien kan bli tilgjengelig for de mange menneskene, forteller Björn Block, Business Leader for IKEA Home Smart.

Lanseres i 2019

Samarbeidet mellom IKEA og Sonos kommer til å bli lansert på varehusene i løpet av 2019.

Om Sonos:

Sonos® ble grunnlagt i 2002 og er ledende innen lydanlegg for hele hjemmet. Fra å være en nystartet teknologibedrift med nerdete ingeniører (etter eget utsagn) og dyktige designere med kjærlighet for musikk, har Sonos vokst til å bli en global merkevare som jobber med å forvandle måten vi lytter til musikk hjemme. Det trådløse hjemmeanlegget deres gjør det enkelt for hvem som helst å høre på musikken man elsker i alle rom i boligen – i fremragende kvalitet.

Med flere titalls strømmetjenester, gjennom tusenvis av forhandlere og i millioner av hjem er Sonos nå tilgjengelig i over 60 land. Sonos investerer hele tiden i programvare og tjenester for å forbedre brukeropplevelsen, så kundene skal kunne nyte god musikk hjemme i mange år etter at de kjøper den. Sonos forandrer sakte, men sikkert måten folk lytter til musikk på – ett hjem av gangen.

Sonos, Inc. er et privateid selskap med hovedkontor i Santa Barbara i California og med andre kontorer i Boston og Seattle, i tillegg til Nederland, Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Australia, Tyskland og Kina.

(Pressemelding fra IKEA)

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev