Vi må tørre mer!
… for gode rom bærer preg av at det bor mennesker der. Det var budskapet da Oslo Design Fair for andre gang i dag.
Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen byr på et spennende faglig program knyttet til høstens tema Togetherness, inspirerende tendensutstillinger og mange nye utstillere. I tillegg presenterer messen utstillingen Structure og samarbeidsprosjektet Norway x New York.
Antall forhåndspåmeldte besøkende er større enn noen gang tidligere, og fra 1. – 4. september vil rundt 400 utstillere ta plass på messeområdets 17 000 kvadratmeter på Lillestrøm.
– Nå har vi rigget og malt i flere dager og gleder oss til å vise frem en mer relevant og inspirerende messe. Vi er på vei til å skape en sterk norsk plattform og møteplass for bransjen og gleder oss til de neste fire dagene!, sier Grete Sivertsen, leder for Oslo Design Fair.
Tema: Togetherness
– Vi lever i en urolig verden og har behov for nærhet og varme, derfor har vi valgt Togetherness som tema for høstens messe, sier Andreas Engesvik, strategisk rådgiver for Oslo Design Fair.
Engesvik er ansvarlig for messens faglige program sammen med Dagny Thurman-Moe. Temaet vil belyses gjennom ulike vinkler, fra sosiale byrom, arkitektur og samarbeid, til fargebruk og strikking. Norges fremste stylister kommer for å vise hvordan farger, planter og materialer kan skape et varmere og rikere interiør. Mette Hay, grunnlegger av interiørsuksessen HAY, Sophia Jansson, niesen til Mummitrollets skaper Tove Jansson, og Hanna Nova Beatrice, sjefredaktør i det svenske interiørmagasinet Residence, er blant de mange spennende navnene som dukker opp i det faglige programmet i løpet av messedagene.
Tendenser
Stylistene Kirsten Visdal, Jannicke Kråkvik, Alessandro D’Orazio og Silje Aune Eriksen står bak tendensutstillingen på høstens messe. Sammen presenterer de tre tendenser i tiden: Japansk innflytelse og nordisk stil, dekadens og historie, og grønn bevissthet.
Den japanske-nordiske trenden har vart en stund, men nå utveksler vi enda mer av kulturen, livet og prosessene. Vi brygger kaffe og tar oss tid til å skape ro og balanse i livet. Å se kirsebærtrærne blomstre i Japan eller å nyte lukten av fuktig skogbunn i Norge gjør noe med oss. Vi blir glade av å leve i pakt med naturen. I interiøret er det fortsatt mye lyst treverk sammen med lær, keramikk og taktile tekstiler som gjelder. Bruksgjenstandene er enkle og funksjonelle av god kvalitet.
Vi søker også trygghet gjennom noe gjenkjennbart fra tidligere tider og tar tilbake dekor og ornamentikk. De dype, litt brente fargene kommer tilbake. Varme farger som oker, sennep og sjokoladebrunt tar over for beige og grått. Vi ser skulpturer, gamle gjenstander og malerier og bruker farget glass, speil og fløyel. Blandet med det moderne blir det personlig og lekent!
Den grønne trenden fortsetter og vi er mer bevisste på klima og miljø. Vi har skjønt at vi må ta vare på jordkloden og ta teknologien til hjelp. Vi er opptatt av å dyrke selv, spise sunt, grønt og kortreist. Vi innreder med planter og blander inn rosa og mørkerødt og tar vare på tingene våre, slik at også neste generasjon kan nyte godt av dem.
– Rom blir til over tid gjennom livet vi lever, sier stylist Kirsten Visdal.
Norsk design
I tillegg til å presentere et rikt faglig program og de siste tendensene, ønsker Oslo Design Fair å være et utstillingsvindu for ny norsk design.
– Vi er veldig glade for god støtte fra bransjen og stolte over å kunne vise den kritikerroste norske utstillingen Structure og samarbeidsprosjektet Norway x New York fra Sight Unseen Offsite-utstillingen, sier Grete Sivertsen.