Vokser med små click&collect-enheter
I løpet av det nylig avsluttede regnskapsåret 2015/2016 åpnet Ikea flere små click&collect-enheter enn store varehus.
Ikea kom seint i gang med e-handel, men synes nå å ha funnet sin måte for å betjene e-handelskundene, melder dagenshandel.se.
Det amerikanske nyhetsbrevet Retail Dive skriver at Ikea åpnet 12 nye varehus i løpet av regnskapsåret og19 mindre enheter som de kallar Pick-up&order. Disse är på cirka 2000 kvadrat og der er sortimentet eksponert, det er kundeveiledning og mulighet for å handle direkte en del av sortimentet.
Da Ikeas toppsjef Peter Agnefjäll nylig ble intervjuet av nyhetsbyrået Reuters, fremholdt han at de små enhetene er tester der man prøver ut hvilke formater og lokaliseringer som funker best.
I Sverige åpnet den første enheten etter det nye konseptet på Enebyängen i Danderyd utenfor Stockholm i juni i år.
Ekstra interessant er det at Ikea har testet ut konseptet på denne siden av Kjølen: Siden i fjor sommer er tre Ikea Service & pick-up point på plass her hjemme: i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo.
Ikea økte sin e-handel med 30 prosent 2015/2016. I samme periode økte Ikeas totale omsetning med 7,9 prosent, mens salget i sammenlignbare enheter økte 4,8 prosent.
Omsetningen nådde totalt opp i 37,6 milliarder USD.
(Kilder: dagenshandel.se og Møbel&Interiør.)