IMM Spansk Haus
I syv dager i januar hvert år blir Das Haus konstruert, bygget, malt og kjærlig møblert for å bli besøkt av tusener, diskutert og fotografert. Prosjektet gir en designer eller designteam muligheten til å komme med sin egen personlige uttalelse om moderne livsstil. For 2020 har Koelnmesse nominert det unge spanske designteamet MUT til å være ansvarlig for den niende utgaven av “Das Haus”.
Middelhavslivet
“Et prosjekt som ‘Das Haus’ gir en designer en unik mulighet til å lage noe som er helt uavhengig av produksjon og markedsforhold, samtidig som de får oppleve hvordan deres ideer og løsninger, utformet på et tegnebrett, blir tredimensjonale og tar plassen,” sier MUT, og beskriver utfordringen med å designe et fullt møblert hus for den internasjonale møbelmessen. “I designen vår, ønsker vi å gå et skritt videre og utforske hvordan arkitekturen og interiørdesignen kan åpne rommet mot utendørs liv. -Middelhavslivet er synonymt med friluftsliv, sier MUT om inspirasjonen teamet henter fra sin hjemlige livsstil og kultur. -Husene våre har alltid integrert litt natur i interiøret.
Ny spansk design
Designstudioet ble grunnlagt i 2010 av Alberto Sánchez og Eduardo Villalón, og er et av de mest suksessrike teamene i den “nye bølgen” innen spansk design. I hjemlandets Valencia, et sentrum i spansk design, lokalisert i et område for tradisjonell møbel- og keramikkindustri, lager teamet møbler, tepper, fliser og lamper for interiørsektoren, samt designer hotell og utstillinger. Alt arbeidet deres er preget av en tendens til enkle, myke, sirkulære former. Produktene deres viser dristige ny former eller oversetter kjente former til moderne design. Deres internasjonale kunder inkluderer danske Bolia, men har en hovedvekt blant spanske bedrifter
Flerfaglig
Med MUT holder “Das Haus” i tradisjonen europeisk design denne gangen “MUT er ikke så mye et klassisk designteam som et flerfaglige fellesskap av likesinnede slik det ofte forekommer i dag: de er produktdesignere, kreative regissører, grafiske designere, interiørarkitekter og kuratorer, alt sammen samlet i ett faglig miljø, forteller Dick Spierenburg, kreativ direktør for prosjektet. -De står for en ny generasjon designstudioer som svarer på et endret markedslandskap der det stilles store krav til tilpasningsevne og oppfinnsomhet.”