MoOD + Indigo – et internasjonalt hotspot i 10 år allerede!
Vanskelig å få øye på akkurat det, men uansett; arrangementet er internasjonalt og samler utstillere fra 16 forskjellige land og gjør Brussel-arrangementet til et internasjonalt hotspot. I fjor var 84% fra Europa. 16% av de besøkende kom fra utenfor Europa. Forventningsfulle nærmer seg man seg en messe ved åpning. Det gjelder kanskje særlig en messe en ikke har besøkt på en stund. Men, man kommer fort ned på jorden. – Det tar tid å endre trender, sier en fast gjest gjennom mange år. Derfor ser det til forveksling likt fjorårets sier en annen. Men, uansett er dette en viktig messe for mange, blant annet de aller fleste norske stoppmøbelprodusenter. De er i Brussel og setter hverandre stevne slik britiske, franske, tyske og italienske produsenter gjør. Alle jakter på den rette balansen mellom det salgbare og det moderne og nye.
Kvalitet
MoOD blir relativt høyt vurdert av de besøkende – to tredjedeler av de besøkende mener at messen er av høyeste kvalitet. 60% av de besøkende er interessert i innovasjon. Avdelingen Lauch Pad viser innovasjonen i bransjen og det er gjort et omfattende utplukk av tekstiler og tilstøtende materialer som er særlig fremtidsrettet. Her vises framifrå eksempler på konvensjonelle tekstiler i selskap med materialer det er vanskelig for de fleste se hva kan brukes til. Slik skal det være på en messe av dette slaget. Ut av det urealistiske og umulige kommer morgendagens
muligheter.
Mer realistiske er materialene og produsentene som omfattes av prisutdelingene og hederen som følger vinnerne av Blue Drop Award.

AND THE WINNER IS
Blue Drop Awards er tekstilmessen MooD+Indigos prisdryss over tekstilprodusenter og enkeltprodukter. Prisene deles ut i flere kategorier og skal gå til individer, selskaper og prosjekter som har presset grensene og skapt årets beste i de enkelte kategoriene. Juryen nominerer tre og lar én vinne den gjeve ære i hver kategori. Årets pris ble delt ut under en seremoni på messens andre dag. ble utdelt på MoODs andre dag av messens Katrien De Smet, juryformann Niek De Perst og Jennifer Castoldi fra Trendease International. Blue Drop-nominasjonene og priser skal gi oversikt over det «beste av det beste» av det som finnes på MoOD.
Og vinnerne er:
Beste møbeltekstil
Vinner: Velvetex – Italia
Nærmer man seg denne samlingen, sier juryen, blir man umiddelbart overveldet av en følelse av luksus. Det er flere grunner til å velge Velvetex som vinner. Først deres bruk av høy tetthet veving, en ny teknikk som fører til veldig tett fløyel. Men det de gjør med det er minst like imponerende. De kombinerer kunstig raffia (garn av resirkulert trefiber) med (resirkulert) ull, glitrende detaljer og ‘sashiko’ – japansk broderi for funksjonell søm på fløyel, noe som skaper en diskret 3D-effekt.

Også nominert: Sofacover – Belgia
Juryen uttaler: Dette unge kunstneriske selskapet har alt i huset. Fra spinning til utvikling og veving. Deres kolleksjoner tar sikte på en utvalgt gruppe kjøpere som velger naturlige materialer og gjennomtenkte design. Selskapet skaper for det meste med lin, men denne gangen kom de også opp med et fantastisk tekstil i ull.
Også nominert: D’Decor – India
Juryen uttaler: Med 200 innslag per inch, skaper D’Decor virkelige kunstverk som er sterke nok til å bli brukt som møbeltekstil. Fargene er tiltalende og trendige og de tilbyr mange eklektiske kombinasjonsmuligheter. Man bør ta en nærmere titt på hvert stoff for å oppdage den virkelige perfeksjonen bak den.
Beste gardintekstil
Vinneren -GM Fabrics-IN
Juryen uttaler: GM Fabrics produserte en rekke vindusdekk i et folkloristisk tema. Kombinasjonen av farger, mønstre og broderi er samtidig trendy, stilig og ny.
Også nominert: Bezmez – Tyrkia
Juryen uttaler: For bruk av deres spesielle PE-garn som fører til følsomme kontraster mellom matte og skinnende effekter. Men også for de subtile greens kombinert med broderi i et klassisk paisley mønster.
Også nominert: -Differanse -Tyrkia
Juryen uttaler: For EU-markedet produserte Difference en samling i naturlige garn, for det meste lin, og hevdet en annen posisjon i det tyrkiske markedet. Juryen likte bruken av materialer, tekstur og design.
Prisen for mest lovende
Vinner: General Two – Belgia
Juryen var imponert over de fokuserte og gjennomtenkte kombinasjonene. Kolleksjonen er laget for å inspirere kunder og stimulere kryssalg. Farger, teksturerog high end følelse av samlingen tar sikte på et nisjemarked som er villig til å betale for den ekstreme luksusen til alpakka og mohair.
Også nominert: Arturo Pozzi – Italia
Juryen uttaler: Arturo Pozzi har alle produksjonsfasiliteter i huset, og de bruker det på en smart måte. Bruken av høyverdig jomfruelig ull fra New Zealand er et bevisst valg for dyrevelferd. Men, enda mer imponerende er fargeinnstillingen.
Også nominert: Muvantex – Belgia
Muvantex gir en sammenhengende presentasjon av lagermønstre som også kan brukes på mindre gjenstander. En samling presentert i svart og hvitt.