Kundene er blant annet sånne som oss! Vi ser på Laurentiu Buzatu og skjønner av det store smilet at han vil finne kundene til sitt nye butikkonsept blant lett grånende årsgrupper. Men, også de unge, som har brukt masse penger på ganske få kvadratmeter får mer ut av plassen med løsningene i hans rykende ferske konseptbutikk.
Lite å si på eksponeringen i Bygdøy Allé.
Lite å si på eksponeringen i Bygdøy Allé.

    • Publisert: 25 mai 2019
    • Tekst: Knut Skoe
    • Foto: Knut Skoe

Laurentiu er rumeneren som bygget opp – og solgte – et av Møbelringens fyrtårn med plass i Gresviks gamle sykkelfabrikk på Alnabru i Oslo. Butikken ble raskt ett av byens og bydelens viktige møbelmarkeder. Og, kan vi vel si, kjennetegnet med en eier og driver som tilsynelatende var over alt, smilte til alle, fant løsninger for enhver kunde – en Duracelldrevet møbelhandler som løp trappene på Alnabru raskere enn de fleste og som likevel trodde han kunne bli pensjonist etter et lukrativt salg av varehuset han hadde bygget opp. -Jeg tror jeg var pensjonist i en måned. Måtte til slutt finne meg et bord og en stol og holde kontortid for å tro at jeg arbeidet. Dette er ikke noe for meg! Nei, det tror vi så gjerne!

Mye å gjøre når man åpner ny butikk.
Mye å gjøre når man åpner ny butikk.

Compact

Løsningen ble konseptbutikken compactliving. store. Under kastanjekronene i Bygdøy Allé, i skyggen av leiegårder som er alt annet enn «compact» skal han altså selge sim-sala-bim-møbler, som ved trykk på en knapp eller trekk i en spak forandres fra bokhylle til oppredd dobbeltseng eller fra skrivebord til køyeseng. Fleksibilitet, å møte flere behov på dyre, få kvadratmeter er en høyst aktuell problemstilling både i hovedstaden og andre sentrale strøk i landet. I Oslo har gjennomsnittlig kvadratmeterpris økt med 50% de siste 5 årene og ligger nå oppunder 80.000 kroner. Leilighetene i nye byggeprosjekter i byen ligger langt under Laurentius høyloftede naboer i Nobels gate og Bygdøy Allé. -Men, alle kan ha bruk for den fleksibiliteten som mine møbler gir, alle får jo besøk av svigermor eller barnebarn eller slektninger fra utlandet, uten at de behøver å ha et fast gjesterom, argumenterer han.

Ingeniørtung

«Vi tilbyr stilrene møbler av markedets høyeste kvalitet. Konseptet bygger på multifunksjon, slik at møblene har flere bruksområder. Vi integrerer senger, sofa, skap og bord, for å gi deg optimal romutnyttelse. Møblene kombinerer kvalitet og funksjon med design og komfort, slik at du kan skreddersy møblene som passer for deg og ditt hjem», proklamerer den ferske nettsiden. Et lite knippe italienske og danske leverandører har funnet plass i definisjonen. Danske Innovations og italienske Clei har fått de mest fremtredende plassene i lokalet. Begge er kjent for transformerbare møbler, italieneren er den mest spektakulære. Her kan man ane en ingeniørtung designavdeling som tenker ut smarte løsninger. Tilsynelatende så enkle at de fleste vil måpe når et enkelt trykk på en knapp eller lett trekk i en spak gjør om det man tror er et garderobeskap om til en fullverdig dobbeltseng, en TV-benk som skjuler både seng og nattbord eller den lille kassen på veggen blir funksjonell og komfortabel køyeseng. Innovations er bedre kjent i det norske markedet og fremstår mer konvensjonell enn sin italienske kollega. Gode løsninger og mekanismer gjør om salong til seng, enkelt men solid.

Sim sal.
Sim sal.

Smartness

Også italienske Calligaris og det danske hyllesystemet Quadrant fra Abc-reoler. dk har fått plass i hjørnelokalet som gir utsyn (og har innsyn) både utover mot Bygdøy og innover mot sentrum. Bedre plassering har ingen utstillingsvinduer i paradegaten. Den som har besøkt Buzatus tidligere varehus på Alnabru tør være kjent med møbelgiganten Calligaris. Katalogene fyller hyllemetere og omfatter nær sagt alle kategorier møbler og aksessorier. Det danske hyllesystemet er fleksibelt, slik det loves i butikkens egenomtale og tilfredsstiller den samme konstruksjonsmessige «smartness» som kjennetegner det øvrige utvalget i butikken. De fleste produktene på gulvene i det røffe, men renoverte lokalet, kan treffe både privatmarkedet og markedet for profesjonelle innkjøpere. Sengeløsningene bør ha sterk appell både som ekstraseng i hoteller og som fast innredning eller tilvalg i boligprosjekter. -Det er jo merkelig at det er så tette skott mellom «kontraktsmarkedet» og «privatmarkedet», mener Laurentiu Buzatu. Kjenner vi ham rett vil han ikke la hverken byggherrer, hotelleiere eller privatmarkedet være uvitende om hans tilbud. Foreløpig har han hjelp av sønnen Nicolai, også han med bakgrunn fra Møbelringen og interesse for design og innovasjon. Alderen skulle gjøre at han har troverdighet i den andre enden av markedet enn «vi lett grånende».

Møbel & Interiør

Dronningens gate 3
0152 OSLO
T: 21 62 78 00

Hurtigkoblinger
Møbel & Interiør Nyhetsbrev