Superblogger selger ’boligstyling’
Profilen er beskrevet på hjemmesiden: ”Interiør til privat & bedrift; vi hjelper deg med møbler, fargevalg, tekstiler & dekorering.”
Bak firmaet står en av Norges mest kjente bloggere, Denice Hagen og hennes far og samboer. De har base i Hønefoss. Bloggen (Instagram: @interior123) har et elt utrolig antall følgere – 2,3 millioner spredt over hele verden, men selvfølgelig forholdsvis flest i Norge.
I media er Denice Hagen (21) beskrevet som ”Norges største Instagram-stjerne”. Starten var nettbutikken petworld.no, som fra 2013 til i fjor doblet omsetningen fra 8 til 16 millioner kroner.
2017 blir gjennombruddsåret
Interior123.com så dagens lys i 2015. Omsetningen ble de første året forholdsvis beskjeden, bare 375.000 kroner. – 2016, altså det første fulle driftsåret, gikk med til å utforme konseptet med litt prøving og feiling. 2017 blir det første normale driftsåret, og vi håper og tror på et gjennombrudd, sier Denice Hagen til Møbel & Interiør.
Interior123.com AS opererer både i kontrakts- og privatmarkedet. Før jul fikk Denice og selskapet oppdraget med å style Move Treningssenter i Hønefoss, som skiftet navn til ’Raw’. Helt rått!
Boligstyling
– Men de fleste oppdragene er boligstyling, poengterer Denice: – Jeg gir råd, og vi plukker ut de møblene som skal brukes i stylingen. Gjerne produkter jeg har eksponert på bloggen, eller vi finner fram de riktige produktene under inspirerende kommunikasjon. Interior123.com samarbeider med en større norsk møbelgrossist, men vi står selvfølgelig fritt til å velge andre leverandører, også utenlandske ut fra kundens egne ønsker, forteller Denice Hagen.
Var tidlig ute
Sin unge alder til tross, har hun allerede en årrekke vært et hett navn i Cyberspace som superblogger. Allerede som 15-åring var hun i gang. Petworld.com, som i fjor høst ble lagt ut på Finn.no til salgs, ble den første store suksessen. Hennes egen lidenskap for mote og design ble forløsende for neste skritt. I et intervju med Puls i 2015 heter det:

”Hva fikk deg til å starte @interior123?
Design og interiør har alltid vært mine interesser kombinert med sosiale medier. Etterspørselen etter en konto som @interior123 var stor. Samtidig var jeg tidlig ute.”
Viet oppmerksomhet i Kapital
I fjor ble hun også viet oppmerksomhet i Kapital (nr. 12, sommerutgaven) som ledende billedblogger. Ja, hun topper listen over ‘De 30 største instagrammerne i Norge 2016, med ‘interior123’ som har 2.326.115 følgere: ”Ja, du leste riktig, antall følgere er ikke langt fra halve Norges befolkning. Nå må det i sannhetens navn opplyses at følgerne er ‘world wide’. På sølvplass ligger fotballstjernen Martin Ødegaard (‘odegaard.98’) med en halv million færre følgere.”
På den eksklusive Kapital-listen er det flere instagrammere som opererer i området ‘interior’ og ‘fashion’, som for den store slumpen av følgere som er kvinner med særlig interesse for nettopp interiør og mote, som for dem vel å merke henger sammen. Andrea Brataas er på bronseplass med ‘fashionforall’ (1.638.538 følgere), Ragnhild Weie på sjetteplass med ‘interior4all’, Marit Frøseth Isachsen på niende med we_fashion og monolove (643.218) og Cecilie Fløtre Haraldsen på tiende med ‘fashionluxuries’.
Artkkelforfatterne Jenny Giske Risvold og Henrik Pryser Libell kommenterer: “Selv om temaene blir flere etter hvert som Instagram vokser, er det tydelig i Kapitals rangering at interiør, mote og design kom først på banen.”
Instagram som ‘Nye Facebook’
Hva Denice Hagen gjør som instagrammer med millioner av følgere? Jo: “Denice Hagen (21) fra Tyristrand utenfor Hønefoss deler på sin Instagram-konto Interiør123 fotografier av vakre rom og interiører med 2,3 millioner mennesker. (…) Det forrige fotografiet Hagen la ut på Instagram gar fått 27.000 ‘likes’ og mer enn fire hundre kommentarer fra følgere…”
Kapital karakteriserer Instagram som ‘Nye Facebook’: “I dag har nær to millioner nordmenn en egen konto på Instagram, og én million av oss er på mediet hver eneste dag. 60 prosent av brukerne er kvinner, og nesten halvparten av disse er innom tjenesten, populært kalt ‘Insta’, flere ganger daglig.”
Minst 20.000 likes
Hagen justerer bildene hun deler etter hva lesernes reaksjon er: “Grensen min er ved 20.000 likes. Faller det under det, har jeg gjort noe galt, sier hun, og passer på å legge ut rundt tre poster pr. dag. Ofte er det rolige bilder på kvelden, og mer kjøkken og sollys om morgenen.”
• FAKTA
INTERIOR123.COM AS
Eier: Habaneras Holding AS, som eies av Jan Erik Hagen (76,67 %) og Denice Mook Hagen (23,33 %)
Besøksadresse: Skjærdalen i Tyristrand
Nøkkeltall: Omsatte i oppstartåret 2015 for 375.000. I fjor ble det ‘millionomsetning’ uten at de endelige tallene er klare.